سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

آیا روی گردانی از یاد خدا موجب تغییر در معیشت می شود؟

«هر کس از ذکر(یاد) من روی بر گرداند ، معیشت بر او تنگ خواهد شد.»

آیه.  ۲۰ سوره طه

برخی در ارتباط با آیه فوق اشکالی را مطرح کرده اند مبنی بر این که؛   خیلی  از آنان که  از ذکر و یاد خدا روی بر گردانند ، از وضع مادی  خوب و حتی عالی بر خوردارند و  سیل  پول و ثروت به سمت آنان جریان دارد، در عین حال با خدا نیز سر کار ندارند . .پس با این حساب چگونه می توان شمول و تاثیر این  آیه را  در زندگی  انسان  ها قبول نمود ؟

راستش اگر در ترجمه فوق واژه «ضنکا» را به معنای      « تنگی » بگیریم  مشکل مطرح شده باقی خواهد ماند. اما اگر آنرا به معنای« ناراضی و نار ضایتی » بگیریم آن زمان تعبیر درست و تجربی برای این آیه نیز می توان ارایه کرد.  

«هر کس از یاد و ذکر من(خدا) روی برگرداند هرگز از زندگی راضی نخواهد شد.»

باز ممکن است  در اینجا و در محکوم نمودن این تعبیر جدید  نیز پرسش دیگری مطرح شده  و پرسیده شود: مگر ثروتمندی هم پیدا می شود که از زندگی ناراضی باشد؟ 

پاسخ من به این پرسش مثبت است. 

اخیرا در مراسمی بودیم که  شرکت کنندگان از هر قشر در آن حضور داشتند و مراسم بیادبود چهلم یکی از عزیزان از دست رفته ما بود. می توانستم حدس بزنم که اغلب حاضرین  در آن مراسم مشکلاتی در زندگی دارند، ولی همه بنظر آرام و راضی می آمدند بجز یک نفر که   ثروتش بقول قدیمی‌ها از پارو بالا می رود.  او بود که در این جمع آرامش نداشت و ناراضی ترین این افراد می نمود  !گویی  روحش را به آتش کشیده بودند . پس از چند دقیقه ای پی بردم که  برای فروش یک تکه دیگر از مال خود که با دیگران شریک است  چنان بر افروختگی و عصبانیت در او بو جود آمده بود که ممکن بود هر آن حالت حالت سکته بر او عارض گردد. تنها او بود که در   آن  در مراسم اعتراض  می کرد، و با یکی از شریکان خود بر سر  بخش کوچکی از مالش مدام براو می غرید.

در حالی که مراسم در گذشت مربوط به خواهر خود او بود.

اما  او که در سن ۸۷؛سالگی قرار دارد این گونه زمین و زمان را به هم می کوبید که گویی قرار است ۸۷ سال دیگر هم زندگی کند.

در  این مراسم که در میان  محوطه  یک امامزاده بر گذار می  شد ناگهان متوجه شدیم که او نیاز به رفتن به دستشویی دارد و سراغ دستشویی را می گرفت ، ولی آن قدر در پول خواهی های خود غرق بود که لی اختیار  عقب کردی کرد تا برای انجام دستشویی به پشت محوطه برود که مردم در آنجا  نشسته بودند.   در این موقع بود که خانمش با داد و فریاد او را به عقب کشیده و شخصی دیگر او را به دستشویی برد. 

بنظر من « تنگ شدن فضای زندگی» در آیه فوق یعنی.    « ناراضی بودن همیشگی و پیوسته ثروت خواستن»!

تجربه نشان داده است که علیرغم دارایی فراوان  و ثروتی   که  آنقدر هست تا به بورس های  نیویورک و پاریس و  لندن  نیز  سر بر کشیده شده است، اما آنان نگرانند، هم چون نگرانی انسانی دست تنگ و محتاج که پول برای در مان عزیز خود در اختیار ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد