سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

تنها راه پیروزی

"انسان فقط نتیجه کوشش خود را بدست می آورد...

و نتیجه کوشش او به زودى دیده خواهد شد ."

سوره نجم آیات 39 و 40


دو آیه بالا از دو بخش جداگانه تشکیل شده اند که بخش نخست با زمان حال و بخش دوم با زمان آینده مرتبط هستند.

 بزبان علمی این دو ویژگی برشمرده در آیه های بالا " وابسته به زمان هستند: اگر هم اکنون جاده های سربالایی کوشش و سعی را به پیمایی بزودی در جاده های افقی و پر طراوت پاداش و نتیجه قدم خواهی زد و آنچه می خواهی می یابی.


استفاده از واژه"بزودی" در بخش دوم یک راز است. بدین صورت که "کوشش مداوم" قفل زمان را می شکند و دور دست ها به آینده نزدیک تبدیل می شود.


اینجاست که در می یابیم چرا برخی   بخت و شانس دل می بندد تا روزی در خانه امیدشان را بزنند. وگرنه آنان که به راز اصلی زندگی پی برده اند ، کلید گشایش در های پیروزی را در دست دارند و پذیرفته امد که این کلید "کوشش" نام دارد.

امروزه در فضای مجازی برخی کشورها بطور مدوام از طلسمات عجیب و غریب و وردها ی شگفت انگیز تبلیغ می شود ...

اگر به بازده علمی ، صنعتی ، اقتصادی این کشور ها نگاهی بیاندازیم آنرا بسیار ضعیف می یابیم، زیرا اکثریت قبول نکرده اند که طلسم حقیقی همان کار و کوشش مداوم است.

هر انسان برای ایجاد تغییر و تحول، باید و باید هرچه بیشتر به کار و کوشش وتلاش بپردازد.

در این صورت است که به همان میزان نیازش به طلسم و ورد و اتفاقات نادر کمتر می‌شود.

دیگر آن که هرچه کمتر به این موضوعات نیاز داشته باشد، کمتر به انتظار آنها می‌نشیند.

 

پیامبران ناشناخته


پیامبران دیگری هم‌ بوده اند

"و ما رسولان بسیاری پیش از تو فرستادیم که احوال بعضی را بر تو حکایت کردیم و برخی را نکردیم و هیچ رسولی جز به امر خدا نمی تواند  معجز ه و آیتی بیاورد، و چون فرمان خدا  فرا رسد آن روز  به حق حکم کنند و آنجا کافران مبطل زیانکار شوند. "

آیه 78 سوره غافر

در قرآن از 27 پیامبر نام برده شده است.پرسشی که در این ارتباط مَطرح شده و می شود، این است که آیا بجز پیامبران نامبرده شده در قرآن پیامبران دیگری نیز  برای هدایت خلق مبعوث شده بوده اند.

قرآن به پرسش فوق پاسخ مثبت می دهد و به پیامبر اسلام گوشزد می کند که پیامبرانی بوده اند که از آنان سخنی به میان آورده نشده است. 


نتیجه حاصل این است که تیم پیامبری فقط منحصر به پیامبران بر شمرده در قرآن نمی باشد.





دین به معنای توقف فکر و اندیشه؟(بخش یکم)

آیا دین به معنای توقف هر نوع فکر و اندیشه است؟(بخش یکم)


هیچ یک از کتابهای مشهور به کتابهای  آسمانی خواننده را به تفکر ریشه ای و عمیق در خود آن کتاب دعوت نمی کند. قرآن نخستین کتابی است که خواننده را به جستجوی فکری در آیات خود دعوت می کند و خواندن بدون تفکر را به انتقاد می گیرد:

1-"-آیا در  آیات قرآن تفکر نمی کنند،  یا این که    بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است؟"

(  آیه ۲۴  ) سوره ۴۷


_عبادت و ستایش حقیقی باید  همراه تفکر در جهان هستی  وخلقت آسمان و زمین باشد:

 "2-_همانان که خدا را  ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین تفکر  کرده و می گویند:  پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‏ اى،  منزهى تو !پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار !"

( آیه۱۹۱)سوره ۳

۳_اهل اندیشه و تفکر حتی در مورد زنبور و عسل  تولیدی آن می اندیشند:

3"_سپس از همه میوه ‏ها بخور و راههاى پروردگارت را فرمانبردارانه بپوى  از درون  آن شهدى که به رنگهاى گوناگون است بیرون مى ‏آید و در آن براى مردم درمانى است راستى در این پدیده براى مردمى که تفکر مى کنند نشانه ایست ."

(آیه ۶۹)سوره ۱۶

در خلقت زن که مایه آرامش بشری است نشانه ایست و فقط متفکران آن را در می یابند:

4-"_و از نشانه‏ هاى او اینکه از نوع خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در این براى مردمى که اهل تفکر اند  قطعا نشانه‏ هایى است."

(آیه ۲۱ ) سوره ۳۰

۵_همه جهان هستی بخاطر انسان ثبات دارد و  فقط اهل تفکر این حقیقت را در می یابند

"_آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است به سود شما رام کرد همه از اوست قطعا در این امر براى مردمى که اهل تفکرند  نشانه‏ هایى است."

(آیه ۱۳)  سوره ۱۰ 

۶-زمین ، کو ه هاو رود ها و میوه همه برای اهل تفکر موضوعاتی قابل اندیشه اند:

"_و اوست کسى که زمین را گسترانید و در آن کوهها و رودها نهاد و از هر گونه میوه‏ اى در آن جفت جفت قرار داد روز را به شب مى ‏پوشاند قطعا در این امور براى مردمى که تفکر مى کنند نشانه‏ هایى وجود دارد."

(آیه ۳) سوره ۱۶

۷-باید در حیات و زندگی انسان تفکر نمود:

"-در حقیقت مثل زندگى دنیا بسان آبى است که آن را از آسمان فرو ریختیم پس گیاه زمین از آنچه مردم و دامها مى ‏خورند با آن درآمیخت تا آنگاه که زمین پیرایه خود را برگرفت و آراسته گردید و اهل آن پنداشتند که آنان بر آن قدرت دارند شبى یا روزى فرمان [ویرانى] ما آمد و آن را چنان در ویده کردیم که گویى دیروز وجود نداشته بود."

آیه ۱۰ سوره نور

نتیجه :(دینی که اجازه تفکر و اندیشه حتی در باره آیات کتاب مقدسش داده و او را به تفکر و اندیشه در باره همه چیز دعوت می کند نمی تواند منبع توقف فکر باشد.)

ادامه دارد...

 

عیسی مسیح در ساعت 25؟


و این سخنشان که گفتند:  ما مسیح عیسی بن مریم را کشتیم، در صورتی که او را نه کشتند و نه به دار کشیدند بلکه امر بر آنها مشتبه شد؛ و همانا آنان که درباره او عقاید مختلف اظهار داشتند از روی شک و تردید سخنی گفتند و عالم به او نبودند جز آنکه از پی گمان خود می‌رفتند؛ و به طور یقین مسیح را نکشتند؛"

نساء آیه 137


وقتی که خدا فرمود: ای عیسی، همانا من تورا میمیرانم  و به سوی  خود بالا برم و تو را پاک و منزّه از  کافران گردانم ...

آل عمران آیه 55


"به یکدیگر گفتند این را پاره نکنیم بلکه قرعه بر آن بیاندازیم تا آز آن که شود"

انجیل یوحنا ،باب 19، آیه 24

(به روایت انجیل وقتی عیسی مسیح به صلیب کشیده شد، سر بازان لباسهای او را بین خود تقسیم کردند ، وو قتی به زیر جامه او رسیدند گفتند:.. این را پاره نکنیم بلکه قرعه بر آن بیاندازیم...)

کری ولف نویسنده کتاب در باره "مفهوم انجیلها" 

می نویسد: باور کردنی نیست که سربازان رومی  "کتاب مقدس" را می شناختند و در بند این بوده باشند که پیشگویی تورات؟؟؟درست از آب در آید.

قرآن در مورد به صلیب کشیدن و کشتن عیسی مسیح  قضاوت جالبی دارد و  نمی گوید که آنان یعنی مخالفان مسیح دروغ گفتند ، بلکه می گوید امر بر آنان مشتبه شد و آنان نتوانستند به حقیقت موضوع پی ببرند. از همین روی هریک بر اساس حدس و گمان مطلبی گفتند.

 در آیه دوم  خداوند گفته است که خود عیسی را میرانده و او را به نزد خود به بالا برده است. قرآن آنچه در باره عیسی و روزهای آخر و سر انجامش می گوید بسیار محترمانه است، بطوریکه غیر مستقیم خواننده به این نتیجه می رسد که خداوند اراده کرده بود که عیسی مسیح بدست دشمنانش اسیر نگردد.

یک پرسش:  خدای ناکرده خدای ناکرده با عرض عذر خواهی به پیشگاه مسیح ، اگر گزارشاتی هم آمده بود که به مسیح جسارت بیشتری شده و به او تجاوز کرده بودند، آیا پیروان و دوستاران مسیح می خواستند آنرا قبول کنند و به حساب بخشایش گناهان خودشان بگذارند؟  و یا  باید این  فاجعه ابدی را به ساعت 25 واگذاریم؟





آیا می توان شب و روز را بطور قطعی از هم تشخیص داد؟


"او آسمان‌ها و زمین را به حقّ آفرید. شب را بر روز و روز را بر شب در مى‌پیچد و خورشید و ماه را رام ساخت. هر یک تا مدّتى معین در حرکتند، بدانید که او عزیز و بسیار آمرزنده است."

آیه 39 سوره  زمر


باب بیشاب فیلسوف و منطق دان معروف عصر حاضر در کتاب"سایه های واقعیت" می نویسد:

"چیز ها در جهان واقعی به داشتن خطوط مرزی مبهم گرایش دارند.برای مثال، هیچ مقطع دقیق زمانی وجود ندارد که در آن روز به شب تبدیل شود...تفکیک ابهام ا ز عدم قطعیت مهم است.

اصولا چیزهای زیادی در عالم وجود دارند که غیر قطعی اند...چارلز پیرس فیلسوف آمریکایی از نخستین کسانی بود که  بطور رسمی ابهام را مورد بررسی قرار داد. وی معتقد بود که همه وجود ها پیوسته اند و همین پیوستگی است که بر شناخت حکم می راند."

قرآن در آیه دیگری و  در سوره بقره در ارتباط با روشنی شب و پایان سحر در ماه رمضان می گوید:

"...و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید از رشته سیاه  بر شما شناخته  شود سپس روزه را تا  شب به اتمام رسانید..."

این که نمی توان بطور کاملا دقیق شب را از روز تفکیک کرد دقیقا بخاطر آن است که زمان پیوسته است و شب و روز نیز پیوسته و بر روی هم می غلطند و یا به تعبیر قرآن در هم می پیچند. پس بهترین مثال در زندگی معمولی تشخیص خط و یا رشته سپید رنگ از سیاه رنگ است.