سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

600آیه از قران: آیا قران جنگ را تبلیغ می کند؟ (۱)ت

 1-آیا قران جنگ را تبلیغ می کند؟ (۱)

این روزها افراد مختلف که اغلب حتی یکبار قران را نخوانده اند و از تاریخ اسلام آگاهی ندارند و نمی دادند که بسیاری از آیات قرانی که در ارتباط با جهاد و دفاع هستند گزارشگرحوادث ایام صدر اسلام هستند و با توسل به این آیات  گروهی نیز با غرض و مرض فراوان به قران و آیاتش حمله برده و این کتاب  را کتاب جنگ معرفی می کنند. 

در حالی که اگر قران برحسب تاریخ نزول سور ه ها  خوانده شود

(که در همین وبلاگ تمام  سوره های قران بر حسب تاریخ نزول با ترجمه روان فارسی  عرضه شده است) آنزمان مشخص می گردد که بسیاری از آیات دفاع و جنگ به حوادث دوران صدر اسلام باز می گردد. 

اما بطورکلی دستور و قاعده های شروع به دفاع و جنگ برای کل زمانهادر دو سوره حج و بقره  به شرح زیر بیان شده است:

1-"مسلمانان در چه زمان حق شروع جنگ را دارند؟ 

"به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل شده اجازه داده شده است که به دفاع برخیرند چرا که مورد ظلم قرار گرفته‏ اند و البته خدا بر پیروزى آنان سخت تواناست."

آیه ۳۹ سوره حج

2- افرادی  که به آنان اجازه جنگ داده شده چه کسانی بودند که ؟

"آنانی که به ناحق از خانه‌هاشان آواره شده   و    جز آنکه می‌گفتند: پروردگار ما خدای یکتاست. و اگر خدا  دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعه‌ها و دیرها و کنشت‌ها و مساجدی که در آن ذکر خدا بسیار می‌شود همه خراب و ویران شود. و هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد، که خدا را منتهای اقتدار و توانایی است.

_آیه ۴۰ سوره حج

در آیه فوق دفاع از تمام مراکز دینی مانند کلیسا ها و کنشت ها و دیرها و صومعه ها عنوان شده و حالت کلیت دارد و هر کس که به او حمله شده و وطن او مورد هجوم قرار گرفته اجازه دفاع داده شده است. 

3-با چه کسانی باید جنگید؟ و چگونه باید جنگید؟ 

"و در راه خدا با آنانی که به جنگ بر علیه شما برخیزند جهاد کنید، لکن از حد تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد."

190 سوره بقره

آیه فوق به وضوح تاکید می کند که مسلمانان فقط با آنانی که  جنگ بر علیه اشان راه انداخته اند      به جهاد بپردازند، ولی  باید حد و حدود و مرزهای دفاع را رعایت کنند. پر واضح است که هیچ کتاب جنگ چنین دستور معتدلی را صادر نکرده است. 

4- آیه  بعدی با وضوح کامل نشان می دهد که این آیات  فقط مربوط  به دوران صدر اسلام و مقابله با مشرکین مکه است که مسلمانان را از آن سرزمین و با شدت و حدت بیرون نمودند. 

شاهد بر درستی این گفتار در آیه بعدی وجوددارد:

" آنانرا  هر کجا یافتید از بین ببرید و آنانرا از همان مسیری اخراج کنید که شما را اخراج کردند و فتنه گری از جنگ بد تر است و در مسجد الحرام با آنها جنگ مکنید مگر آنکه پیشدستی کنند، در این صورت رواست که در حرم آنها را به قتل برسانید، چنین است کیفر کافران."

191  سوره بقره

پس محل مورد دفاع مسجد الحرام بود و زمان جنگ  به دورانی باز می گردد که مکه و کعبه دردست مشرکان عرب بو د و نهایت ظلم و ستم را بر مسلمانان روا می داشتند. 

5-و پایان جنگ چه زمانی است؟ 

"واگر آنان از جنگ دست کشیدند، خداوندآمرزنده مهربان است. "

192 سوره بقره

قران اشارت واضح دارد که اگر همان مشرکان که آتش جنگ افروختند و آنهم در کنار مسجد الحرام شما نیز بفوریت دست ا ز جنگ بر علیه آنان بر دارید.

نتیجه:

پس آیه ای که غرض مرض داران آنرا بهانه ساخته و جار و جنجال راه انداخته اند  بخشی از آیات 190 الی 193 سوره بقره و  همان آیاتی است که می  گویند :

1- فقط با کسانی بجنگید که با شما می جنگند.

2-اگر آنان از جنگ دست کشیدند شما نیز به جنگ پایان داده و در دفاع زیاده خواه نباشید. 

3-با مشرکان در کنار خانه خدا مجنگید مگر آنکه آنان با شما بجنگند و به فتنه گری ادامه دهند.


 بنابراین بر اساس همین آیات فقط با کسانی می توان جنگید که جنگ بر علیه مسلمانان راه انداخته اند و دیگر دستور  "مشرکان را بکشید!" فقط به حوادث صدر اسلام باز می گردد. 

ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد