سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سوره مدثر چهارمین سوره قران بر حسب تاریخ نزول(ت ۴)


سوره های قران بر اساس تاریخ نزول (ت ۴)

متاسفانه در این روزگار هر کس که دستش به قلم و یا بلندگوئی برسد درباره دین  نظریه پردازی می کند، در حالی که ۹۹درصد این  افراد حتی برای یکبار کتاب دینی همان دینی که مورد انتقاد قرار می دهند  دقیق مطالعه نکرده اند.

 اینان از طرز سخنشان هم  واضح است که چون فروبرندگان و بلع کنندگان واژه ها عمل می کنند و هر گزار تباط مفاهیم و سیر تشکیل یک دین را نمی دانند ، اما با جرات تما م نظریه می دهند و تشویق کننده هم دارند. 

بنابراین اگر می خواهید انتقاد کنید ابتدا هم چون یک دادستان حقیقی پرونده اتهام را مطالعه کنید و بعد نظر بدهید!

سوره مدثر

به نام خداوند بخشنده مهربان

الا ای رسولی که خود را به لباس در پیچیده‌ای. (۱)

برخیز و به اندرز و پند بپرداز (۲)

و خدایت را به بزرگی و کبریایی یاد کن(تکبیر گوی). (۳)

و لباس خود را  پاکیزه دار. (۴)

و از ناپاکی به کلی دوری گزین. (۵)

و بر هر که احسان کنی ابدا منّت مگذار و عوض افزون مخواه. (۶)

و برای خدایت صبر و شکیبایی پیش‌گیر. (۷)

تا آن‌گاه که در صور (اسرافیل) بدمند. (۸)

آن روز بسیار روز سختی است. (۹)

کافران را هیچ گونه در آن راحتی و آسایش نیست. (۱۰)

به من واگذار کار انتقام آن کس را که من او را تنها آفریدم. (۱۱)

و به او مال و ثروت فراوان بذل کردم. (۱۲)

و پسران بسیار حاضر به خدمت نصیب گردانیدم. (۱۳)

و اقتدار و مکنت و عزّت دادم. (۱۴)

و باز هم از من طمع افزونی آن دارد. (۱۵)

هرگز !که او با آیات ما دشمنی و عناد ورزید. (۱۶)

به زودی او را به سختی و دشواری درافکنم. (۱۷)

اوست که فکر و اندیشه بدی کرد (که رسول خدا را به سحر و ساحری نسبت داد). (۱۸)

و خدایش بکشد که چقدر اندیشه غلطی کرد. (۱۹)

باز هم خدایش بکشد که چه فکر خطایی نمود. (۲۰)

پس باز اندیشه کرد. (۲۱)

و رو ترش کرد و چهره در هم کشید. (۲۲)

آن‌گاه روی گردانید و تکبر و نخوت آغاز کرد. (۲۳)

تهمت زنندگان به قران از آغاز بعثت تا امروز

و گفت: این (قرآن) به جز سحر و بیان سحرانگیزی که نقل می‌شود هیچ نیست. (۲۴)

این آیات گفتار بشری بیش نیست. (۲۵)

امروزه نیز  همین شده گونه است  و برخی تحت این عنوان که : قران رویاهای پیامبر است ، و یا تجربه های او ست که به نگارش در آورده است ، ابوجهل وار و ابولهب وار سر بر آورده و در لباس مامور معذور و حمایت شده ویا مغرض همین حرفهای ابوجهلی و ابو لهبی را می زنند. 

من این  را به آتش دوزخ درافکنم. (۲۶)

و تو چگونه توانی یافت که سختی عذاب دوزخ تا چه حد است؟ (۲۷)

شراره آن دوزخ از دوزخیان هیچ باقی نگذارد و همه را بسوزاند و محو گرداند. (۲۸)

آن آتش بر آدمیان رو نماید. (۲۹)

بر آن آتش نوزده تن موکلند. (۳۰)

و ما خازنان دوزخ را غیر فرشتگان (عذاب) قرار ندادیم و عدد آنها را جز برای فتنه و محنت کفّارنگردانیدیم تا آنکه اهل کتاب هم یقین کنند  و آن بر یقین مؤمنان هم بیفزاید و دیگر در دل اهل کتاب و مؤمنان به اسلام هیچ شک و ریبی نماند و تا آنان که در دلهاشان مرض است ،  کافران نیز گویند که خدا از این مثل چه منظور داشت؟ بلی این چنین (قرار داد تا) هر که را خواهد به ضلالت بگذارد و هر که را خواهد هدایت نماید و هیچ کس از  لشکرهای پروردگارت غیر او آگاه نیست و این (آیات ذکر دوزخ) جز برای پند و موعظه بشر نخواهد بود. (۳۱)

و چنین  نیست، قسم به ماه تابان. (۳۲)

و قسم به شب تار چون باز گردد. (۳۳)

و قسم به صبح چون جهان را روشن سازد. (۳۴)

هدف اصلی قرآن 

که این (آیات قرآن) یکی از بزرگترین آیات خداست. (۳۵)

در آن پند و اندرز آدمیان است. (۳۶)

برای هر یک از شما آدمیان که بخواهد (در مقام ایمان و طاعت و سعادت) پیش افتد یا باز ماند. (۳۷)

هر نفسی در گرو عملی است که انجام داده است. (۳۸)

مگر اهل یمین. (۳۹)

آنان در باغهای بهشت (متنعّمند و) سؤال می‌کنند. (۴۰)

از احوال دوزخیان گنهکار. (۴۱)

از جمله علتهای جهنمی شدن 

که شما را چه عمل به عذاب دوزخ در افکند؟ (۴۲)

آنان جواب دهند که ما از نمازگزاران نبودیم. (۴۳)

و مسکینی را طعام نمی‌دادیم. (۴۴)

و ما با اهل باطل به بطالت می‌پرداختیم. (۴۵)

و ما روز جزا را تکذیب می‌کردیم. (۴۶)

تا آنکه یقین بر ما فرا رسید. (۴۷)

پنج گروه بالا را هیچ شفاعت کننده حق شفاعت ندارد

پس شفاعت شفیعان در حق آنان هیچ سودی نبخشد. (۴۸)

اینک چرا از یاد آن روز سخت خود  اعراض می‌کنند؟ (۴۹)

گویی گورخران گریزانی هستند. (۵۰)

که از شیر درنده می‌گریزند. (۵۱)

بلکه هر یک از آنها می‌خواهند که برایشان هم (مانند پیمبران) صحیفه وحی آسمانی باز آید . (۵۲)

هرگز (چنین نیست که پنداشتند) بلکه از آخرت نمی‌ترسند. (۵۳)

چنین نیست (که آنها پنداشتند) قرآن محققا همه پند و یادآوری است. (۵۴)

تا هر که خواهد متذکر آن شود. (۵۵)

و نخواهند متذکر شوند جز آنکه خدا بخواهد  او اهل تقوا و اهل آمرزش و مغفرت است. (۵۶)

ادامه دارد...

سوره مزمل سوره سوم قرآن بر حسب تاریخ نزول (ت ۳)


سوره های قران بر حسب تاریخ نزول

متاسفانه در این روزگار هر کس که دستش به قلم و یا بلندگوئی برسد درباره دین  نظریه پردازی می کند، در حالی که ۹۹درصد این  افراد حتی برای یکبار کتاب دینی همان دینی که مورد انتقاد قرار می دهند  دقیق مطالعه نکرده اند.

 اینان از طرز سخنشان هم  واضح است که چون فروبرندگان و بلع کنندگان واژه ها عمل می کنند و هر گزار تباط مفاهیم و سیر تشکیل یک دین را نمی دانند ، اما با جرات تما م نظریه می دهند و تشویق کننده هم دارند. 

بنابراین اگر می خواهید انتقاد کنید ابتدا هم چون یک دادستان حقیقی پرونده اتهام را مطالعه کنید و بعد نظر بدهید!

سوره مزمل  سوره سوم  بر حسب تاریخ نزول (ت ۳)

به نام خداوند بخشنده مهربان

الا ای رسولی که در جامه خفته‌ای. (۱)

 شب را برخیز مگر کمی. (۲)

که نصف یا چیزی کمتر از نصف باشد. (۳)

یا چیزی بر نصف بیفزا و به تلاوت آیات قرآن  مشغول باش. (۴)

ما کلام بسیار سنگین را بر تو القا می‌کنیم. (۵)

البته نماز  نافله شب بهترین شاهد اخلاص و صفای قلب و دعوی صدق ایمان است. (۶)

تو را روز روشن  وقت کافی و فرصت وسیع است. (۷)

و نام خدا را یاد کن و به کلی از غیر او علاقه ببر و به او پرداز. (۸)

همان خدای مشرق و مغرب عالم که جز او هیچ خدایی نیست او را بر خود وکیل و نگهبان اختیار کن. (۹)

و بر طعن و یاوه‌گویی کافران و مکذّبان صبور و شکیبا باش و به طرزی نیکو از آنان دوری گزین. (۱۰)

و کار آن کافران مغرور نعمت و مال را به من واگذار و اندک زمانی به آنها مهلت ده. (۱۱)

که البته نزد ما غل و زنجیر عذاب و آتش دوزخ مهیّاست. (۱۲)

و طعامی که گلوگیر آنها می‌شود و عذاب دردناک بر آنهاست. (۱۳)

آن روزی که زمین و کوهها به لرزه درآید و کوهها تلّ ریگی شود و چون موج روان گردد. (۱۴)

ما برای شما رسولی فرستادیم که شاهد اعمال  شماست چنانکه بر فرعون هم رسول فرستادیم. (۱۵)

تا فرعون نافرمانی آن رسول کرد ما هم او را به قهر و انتقام سخت بگرفتیم. (۱۶)

پس اگر کافر شوید چگونه نجات یابید در روزی که کودک از هول و سختی آن پیر شود؟ (۱۷)

و آسمان از وحشت آن شکافته شود و وعده الهی به وقوع انجامد. (۱۸)

این آیات (قرآن) برای تذکر و یادآوری فرستاده شد تا هر که بخواهد راهی به سوی خدای خود پیش گیرد. (۱۹)

خدا به حال تو آگاه است که تو و جمعی هم از آنان که با تواند نزدیک دو ثلث یا نصف یا (لا اقل) ثلث شب را همیشه به طاعت و نماز می‌پردازید، و خدا شب و روز را مقدّر می‌کند، خدا می‌داند که شما هرگز تمام ساعات شب را ضبط نخواهید کرد لذا از شما  در گذشت تا هر چه  آسان است به تلاوت قرآن پردازید. 

خدا بر احوال شما آگاه است که برخی مریض و ناتوانند و برخی در سفرند  از کرم خدا روزی می‌طلبند و برخی در راه خدا به جنگ و جهاد مشغولند، پس در هر حال آنچه میسّر و آسان باشد به قرائت قرآن پردازید و نماز به پا دارید و زکات مالتان  بدهید و به خدا قرض نیکو دهید ، و هر عمل نیک برای آخرت خود پیش فرستید آن را البته نزد خدا بیابید و آن اجر و ثواب آخرت بسی بهتر و بزرگتر است، و دایم از خدا آمرزش طلبید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۰)

نکات مهم:

 نیایش به درگاه خداوند در شبانگاهان

خواندن قران در شب

یاد کردن نام خداوند و بیاد دائمی او بودن

کناره گیری و دوری عاقلانه از دشمنان

پرداخت زکات مال

انجام کارهای نیک و خدا پسندانه

ادامه دارد...

سوره قلم دومین سوره بر حسب تاریخ نزول:(ت ۲)



سوره های قران بر حسب تاریخ نزول

متاسفانه در این روزگار هر کس که دستش به قلم و یا بلندگوئی برسد درباره دین  نظریه پردازی می کند، در حالی که ۹۹درصد این  افراد حتی برای یکبار کتاب دینی همان دین را دقیق مطالعه نکرده اند. اینان از طرز سخنشان هم چون فروبرندگان و بلع کنندگان واژه ها جلوه می کنند که هر گز ار تباط مفاهیم و سیر تشکیل یک دین را نمی دانند ، اما با جرات تما م نظریه می دهند و تشویق کننده هم دارند. 

بنابراین اگر می خواهید انتقاد کنید ابتدا هم چون یک دادستان حقیقی پرونده اتهام را مطالعه کنید و بعد نظر بدهید!

سوره قلم دومین سوره بر حسب تاریخ نزول:(ت۲)

 قسم به قلم و آنچه می نگارد

به نام خداوند بخشنده مهربان

ن  و قسم به قلم  و آنچه خواهند نگاشت. (۱)

که تو به لطف و رحمت پروردگارت هرگز مجنون نیستی. (۲)

و البته تو را پاداشی نامحدود است. (۳)

و در حقیقت تو به اخلاقی بسیار بزرگ و نیکو  آراسته‌ای. (۴)

و به زودی تو و مخالفانت مشاهده می‌کنید. (۵)

که از شما کدام یک مفتون و دیوانه‌اند. (۶)

البته خدایت داناتر است که گمراهو از راه خدا  کیست و بهتر می‌داند که هدایت یافتگان عالم کیانند. (۷)

پس هرگز از مردم کافری که آیات خدا را تکذیب می‌کنند پیروی مکن. (۸)

کافران بسیار مایلند که تو با آنها  مداراکنی  تا آنها هم با تو مداهنه و مدارا کنند. (۹)

و تو هرگز اطاعت مکن احدی از منافقان پست را که دایم  سوگند می‌خورند. (۱۰)

و آن کس که دایم عیبجویی و سخن‌چینی می‌کند. (۱۱)

و خلق را هر چه بتواند از خیر باز می‌دارد و به ظلم و بدکاری می‌کوشد. (۱۲)

با این همه عیب، باز متکبر است و خشن ، با آنکه نا پاک و پست  است. (۱۳)

 برای این که مال و فرزندان بسیار دارد . (۱۴)

در صورتی که چون آیات ما را بر او تلاوت کنند گوید: این سخنان افسانه پیشینیان است. (۱۵)

ادامه دارد...

شرح:

تا آنجا که من اطلاع دارم، قرآن تنها کتاب آسمانی است که به قلم و نگارش قسم خورده است. قطعا از زمان نزول همین آیه بود که اهمیت نوشتن و سواد آموزی در میان پیروان اولیه و بعدی اسلام در خشیدن گرفت. پیامبر بعد ها بر ای آزادی اسیران غیر مسلمان از آنان می خواست تا به مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزند و آزادی خود را بدست آورند. به بیان دیگر، نوشتن و خواندن در منظر قران همان زنده ماندن است. چون تنها نوشتار است که می ماند.

کتابهای مقدس : قرآن: دوره جدید با تشریح نکات تاریخی و معنایی : (ت ۱)


کتابهای مقدس :

 قرآن: بر اساس تاریخ نزول سوره ها

دوره جدید با تشریح نکات تاریخی و معنایی : (ت ۱)

متاسفانه در این روزگار هر کس که دستش به قلم و یا بلندگوئی برسد درباره دین  نظریه پردازی می کند، در حالی که ۹۹درصد این  افراد حتی برای یکبار کتاب دینی همان دین را دقیق مطالعه نکرده اند. اینان از طرز سخنشان هم چون فروبرندگان و بلع کنندگان واژه ها جلوه می کنند که هر گز ار تباط مفاهیم و سیر تشکیل یک دین را نمی دانند ، اما با جرات تما م نظریه می دهند و تشویق کننده هم دارند. 

بنابراین اگر می خواهید انتقاد کنید ابتدا هم چون یک دادستان حقیقی پرونده اتهام را مطالعه کنید و بعد نظر بدهید!

نخستین سوره قران بر حسب تاریخ نزول :

سوره علق: 

بخوان!

بنام خداوند بخشاینده مهربان
. (۱) بخوان بنام پرودگارت که خلق کرد
آن خدایی که آدمی را از خون بسته بیافرید. (۲)
بخوان و پروردگار تو کریمترین کریمان عالم است. (۳)
خدا و علم بشر
خدائی که بشر را علم به نوشتن به قلم آموخت. (۴)
انسان آموخته است
و به آدم آنچه را که نمیدانست به الهام خود تعلیم داد. (۵)
پس چگونه است که  انسان از کفر و طغیان باز نمی ایستد. (۶)
زمانی که به غنا و دارائی میرسد. (۷)
 به هوش باشد که بسوی پروردگار باز خواهد گشت. (۸)
ای رسول ما دیدی آنکس را که (منع) و تمسخر می کرد؟. (۹)
آن بنده ی خدا را که به نماز مشغول شد. (۱۰)
آیا چه می بینی اگر آن رسول به راه راست باشد. (۱۱)
و یا خلق را به تقوی امر کند. (۱۲)
 شما مردم به این کس که حق را تکذیب میکند و از رسول خدا رو میگرداند چه رای میدهید؟. (۱۳)
آیا او نمی داند که خدا اعمال زشتش را میبیند؟. (۱۴)
اگر اواز کفرو تکذیبش دست نکشد البته خدا پیشانیش را به قهر و انتقام میگیرد. (۱۵)
و از آن پیشانی ، آن دروغزن خطا پیشه ر ا به هلاکت اندازد.(۱۶)
آنگاه او هرکه را خواهد بخواند. (۱۷)
و ماهم فرشتگان قهر و عذاب را که زبانیه ی دوزخند برای گرفتن او بخوانیم. (۱۸)

باسجده به خداوند نزدیک شو!

نه چنان است! فرمان مبر اورا! و سجده ی طاعت خدا را به جای آر و به او نزدیک شو. (۱۹)
توضیحات
-علق به معنی خون بسته است که جنین  آدمی درون رحم از آن تشکیل می شود.
-نخستین دستور قران"خواندن" و دانایی بوده است.
-خداوند به انسانها مطالبی را بصورت الهام می فهماند تا خوب و بد را تشخیص دهند.چنانچه اگر به یک کودک پنج سال به بالا بگوئید: تو دروغ می گوئی! صورتش سرخ می شود و عکس العمل نشان می دهد. در حالی که پدر و مادر ها تا پنج سالگی اصولا تربیت این گونه بر روی کودکان اعمال نمی کنند.

اشاره تاریخی:

برخی از محققان تاریخ قرآن بر  این باورند که فقط سه و یا پنج  آیه اول این سوره نخستین آیات وحی است و دیگر آیات در زمانهای بعدی به پیامبر وحی شده اند.بررسی دقیق متن نیز چنین مطلبی را میرساند.چنانکه در آیه ۱۰ از نماز سخن رفته در حالی که اگر این نخستین سوره باشد جای پرسش است، زیرا در آن زمان حکم  نماز  داده نشده بود.

ادامه دارد...