سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

کتابهای مقدس (قرآن۰: سوره نازعات ۸۱ امین سوره بر حسب تاریخ نزول -مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند


ادامه از نوشتار پیشین

- سوره نازعات  ۸۱ امین  سوره بر حسب تاریخ نزول

-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند


-روانشناسی  فرشتگان

- قیامت روز یاد اوری است

- آیا فرعون زمان موسی ادعای خدایی کرد؟

(«نازعات» از ماده «نزع»، به معناى چیزى را از جا بر کندن(جدا کردن) و یا کشیدن است؛ مانند کشیدن کمان به هنگام پرتاب تیر.

«ناشطات» از ماده «نشط»، به معناى جذب، و نیز خروج و اخراج به ملایمت و سهولت، همچنین به معناى گره‏‌گشایى است.(

اگر می خواهید هم چون فر شته باشید:

-قسم به فرشتگانیکه   از جا بر کننده اند . (۱)
-قسم به فرشتگانی که  آسایش و نشاط می آورند و گره گشایند . (۲)
-و قسم به فرشتگانی که با کمال سرعت وظیفه خود را  انجام می دهند. (۳)
-قسم به فرشتگانی که در انجام کارها بر هم سبقت گیرند. (۴)
-قسم به فرشتگانی که به تدبیر نظام خلق می‌کوشند . (۵)

زلزله ها در پایان کار جهان  پی در پی می شوند

روزی که آن لرزانندبلرزاند. (۶)
و لرزاننده دیگر  از پی آن در آید. (۷)
در آن روز سخت دلهای برخی مضطرب و هراسان شود. (۸)
که (از ترس) چشمها به زیر افکنند. (۹)
مردمان گویند: آیا ما پس از مرگ باز زندگانی دیگری خواهیم یافت؟ (۱۰)
چگونه چون مردیم و استخوان ما پوسید زنده خواهیم شد؟ (۱۱)
و گویند: در این صورت که دیگر بار زنده شویم بسی زیانکار خواهیم بود. (۱۲)
جز یک صدای مهیب  نشنوند. (۱۳)
و ناگاه همه از خاک بر شوند و به صحرای قیامت رهسپار گردند. (۱۴)
آیا خبر موسی عمران به تو رسیده؟ (۱۵)
آن گاه که خدایش او را در وادی مقدس طوی (قرب طور) ندا کرد. (۱۶)
که به سوی فرعون برو که او سخت به راه طغیان رفته است. (۱۷)
پس بگو: میل داری که  پاک و پاکیزه شوی؟ (۱۸)
و تو را به راه خدا هدایت کنم تا بترسی (و به درگاه عظمت و قدرت او خاشع و فروتن شوی). (۱۹)
پس آن آیت و معجزه بزرگتر را به او نمود. (۲۰)
فرعون تکذیب و نافرمانی کرد. (۲۱)
از آن پس باز  هم روی از حق بگردانید و به جهد و کوشش برخاست. (۲۲)
پس انجمن کرد و ندا داد. (۲۳)
و گفت: منم خدای بزرگ شما. (۲۴)(لطفا به توضیح پایین نگاه کنید!)
خدا هم او را به عقاب دنیا و آخرت گرفتار کرد. (۲۵)
تا به هلاکت او اهل ترس از خدا عبرت گیرند. (۲۶)
آیا بنای شما آدمیان استوارتر است یا بنای آسمان بلند که خدا آفرید؟ (۲۷)
که سقفی بس بلند و محکم بنیان در کمال زیبایی استوار ساخت. (۲۸)
و شامش را تیره و روزش را روشن گردانید. (۲۹)
و زمین را پس از آن بگسترانید. (۳۰)
و از آن آب و گیاه پدید آورد. (۳۱)
و کوهها را بر روی آن استوار ساخت. (۳۲)
تا غذای  شما و چهارپایانتان بر آید. (۳۳)
چون آن واقعه بزرگ  پدید آید.   (۳۴)
قیامت   روز یاد آوری است.
در آن روز آدمی هر چه کرده به یاد آرد. (۳۵)
و دوزخ برای بینندگان آشکار شود. (۳۶)
پس هر کس سرکش و طاغی شد. (۳۷)
و زندگی دنیا را برگزید. (۳۸)
دوزخ جایگاه اوست. (۳۹)
و هر کس از حضور در پیشگاه خدا بترسید و از هوای نفس دوری جست. (۴۰)
همانا بهشت منزلگاه اوست. (۴۱)
از تو سؤال کنند که قیامت کی بر پا شود؟ (۴۲)
تو را چه کار است دیگر که از آن به یاد آری؟. (۴۳)
کار آن ساعت به خدای تو منتهی شود. (۴۴)
تو را جز این نباشد که اهل ایمان را هر کس از یاد آن روز هراسان می‌شود به اهوال آن روز آگاه سازی. (۴۵)
چون آن روز را مردم ببینند گویی همه عمر دنیا شامگاهی یا چاشتگاهی بیش نبوده است. (۴۶
)

توضیح:

اخیرا در یکی از شبکه های مجازی  آقای نوذری که گویا بیولوژی خوانده  ادعا نمود که هیچ فرعون دعوی خدایی نکرد . جواب زیر از طریق کامنت برای نامبرده ارسال گردید:

(مصر شناسان مدتهاست که در مورد میزان خدای بزرگ بودن فرعون بحث کرده اند.  به نظر می رسد به احتمال زیاد مصریان اقتدار سلطنتی را به عنوان یک نیروی الهی قلمداد می کردند.  بنابراین ، اگرچه مصری ها انسان بودن فرعون و در معرض ضعف انسان بودن را تشخیص دادند ، اما همزمان او را به عنوان یک خدا نگاه می کردند ، زیرا قدرت الهی سلطنت در او تجسم یافته بود. بنابراین او به عنوان واسطه بین مردم مصر و خدایان عمل کرد.  او چه با حفظ عدالت و هماهنگی در جامعه بشری و چه با حمایت از خدایان با معابد و نذورات ، برای حمایت از مئات مهم بود.  به همین دلایل ، وی بر کلیه فعالیتهای مذهبی دولت نظارت داشت.   با این حال ، تأثیر و اعتبار حیات واقعی فرعون می تواند با تصویر وی در نوشته ها و تصاویر رسمی متفاوت باشد و از اواخر پادشاهی جدید اهمیت مذهبی وی به شدت کاهش یافت. پادشاه همچنین با خدایان خاص بسیاری در ارتباط بود.  او به طور مستقیم با هوروس ، که نماینده سلطنت بود ، شناخته شد و او به عنوان پسر را دیده می شد ، همانطور که فرعون جامعه را اداره می کرد و جامعه را تنظیم می کرد ، طبیعت را اداره و تنظیم می کرد.  با پادشاهی جدید او همچنین با آمون ، بالاترین نیروی کیهان در ارتباط بود.   با مرگ وی ، پادشاه کاملاً خدایی شد.  در این حالت ، او مستقیماً با Ra شناخته شد و همچنین با اوزیریس ، خدای مرگ و تولد دوباره و پدر اسطوره ای Horus نیز ارتباط داشت.  بسیاری از معابد مرده به پرستش فرعون های متوفی به عنوان خدایان اختصاص یافته بود. به کتابهای زیر مراجعه کنید !: -در جستجوی خدا در مصر  باستان نوشته جان اسمان انتشارات دانشگاه کرنل آمریکا -تاریخ مصر باستان انتشارات دانشگاه آکسفورد نوشته ژان شاو بطور خلاصه: گرچه مصری ها انسان بودن فرعون و در معرض ضعف انسان بودن را تشخیص دادند ، اما همزمان او را به عنوان یک خدا نگاه می کردند ، زیرا قدرت الهی سلطنت در او تجسم یافته بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد