سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

کتابهای مقدس (قرآن): اساسی ترین بنیانهای قرآنی(بخش دوم)


ادامه از نوشتار پیشین

(لطفا نوشته پیشین در همین زمینه را مطالعه فرمایید)

اساسی ترین بنیان های قرانی


لا اله الا الله

محمد رسول الله

-پیش از اسلام و در دوران جاهلیت سرزمین حجاز که امروز به اشتباه عربستان سعودی نامیده می شود واژه " الله" نیز شناخته شده بود و معنی " خدا" را تداعی می کرد ولی این " الله" تنها نبود بلکه خدایان دیگر مانند لات و منات و عزی و هبل  هم بودند که در کار او دخالت می کردند. اصلا هر خانواده هر قبیله بتی داشت و آن بت همه  کاره بود. یعنی بیشتر توجه یک سکن  سرزمین حجاز به همین بتها بود تا به "الله"!  قرآن تمام آن بتهای ساختگی را از فضای حجازو ذهن مردمش و مردم کشورهای همجوارش زدود و " الله" که همان خدای خالق است بعنوان تنها منبع و سرچشمه خلق و تنها فرمانده جاوید کائنات جایگزین گردید.
این اصل در اسلا م با شعار :نیست خدایی بجز الله و محمد پیامبر او ست در ضمیر هر مسلمان جاودانه شد و بعنوان بنیادی ترین اصل قرآنی و اسلامی معرفی گردید.

   هم چنین  جملاتی مانند الله هی الکلمه العلیا  ( الله برترین واژه) است و   لا معبود الا الله  و (هیچ معبودی جز الله نیست) بعنوان تاکید شعار  لا اله الا الله  ارائه گردید


انا لله و انا الیه راجعون

-ما همه برای خداییم و بسوی او باز می گردیم.   این شعار که بخشی از آیه  ۱۵۶ ام سوره بقره می باشد مسیر انسان را در دوران حیات و پس از مرگ و اصلا وابستگی حقیقی  او را نشان می دهد: انسان برای خدا خلق شده و به سوی او باز می گردد.این شعار و توجیه به انسان می فهماند که او تنها نیست بلکه به عالیترین منبع قدرت وعظمت در عالم هستی و فوق عالم هستی تعلق دارد: او مال خداست و بسوی او می رود.


لاشر یک له

-او را شریکى نیست و بر این  دستور یافته‏ ام و من نخستین مسلمانم
آیه ۱۶۳  سوره انعام

-همان کس که فرمانروایى آسمانها و زمین از آن اوست و فرزندى اختیار نکرده و براى او شریکى در فرمانروایى نبوده است و هر چیزى را آفریده و بدان گونه که درخور آن بوده اندازه‏ گیرى کرده است.
ایه ۲ سوره فرقان
در این دو آیه بی شریک بودن خداوند و بویژه در آیه دوم فرمانروایی او بر  عالم هستی و بدون فرزند بودنش و بی شریک بودنش و این که او آفر یدگار همه چیز  است مورد تاکید قرار گرفته است


الله الرحمن الرحیم

خدا بخشایگر و مهربان است
-این سه نام که هر سه از اسامی خداوند اند معرفی نوع خدای مورد نظر قران است. الله همان خدایی است که بخشنده و مهربان است. تمامی سوره های ۱۱۴گانه قران  به استثناء یک سوره همه به نام "خدای بخشنده مهربان " آغاز می گردد. نمازهای هر مسلمان با نام همین خدا در شبانه روز صورت می گیرد. تکرار این سه نام بر ای مسلمان معتقد فروزش هایی از امید و رحمت بی پایان را به ار مغان می آورد. کارها بنام همین خدای بخشنده مهربان آغا ز می شود. بقول نظامی شاعر مشهور ایران:
بسم الله الرحمن الرحیم       هست کلید در گنج حکیم 


و ما خلقت الجن و الانس لیعبدون

-و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند
آیه ۵۶ سوره والذاریات 
هدف آفرینش انسان  و موجودات نامرئی ظهور آنان  در عرصه حیات و هستی این  بوده تا خدا را پرستش کنند . قرآن این خلقت و این هدف را  لطفی می داند که خداوند بر جن و انس کرده و خود را به آنان شناسانده است.پس انسان در اقیانوسی از پوچی و بی هدفی بوجود نیامده است بلکه به او وظیفه مهمی داده شده و آن عبادت خداوند خالق است. 


ادامه دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد