سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

کتابهای مقدس (قرآن): سوره هود چهل و نهمین سوره بر حسب تاریخ نزول: گزارش نابودی قوم لوط



ادامه از نوشتار پیشین

سوره هود

محل نزول مکه

آیات ۶۹ الی ۸۳

بشارت تولد اسحاق به ابر اهیم پیامبر

اعلام نابودی قوم لوط

فر شتگان ابتدا بدیدار ابراهیم پیامبر رفتند. 

متن قرآن

محققاً فرستادگان ما (فرشتگان آسمان) بر ابراهیم (خلیل) بشارت آورده و او را سلام گفته و او پاسـخ سلام بداد، آن گاه ابراهیم بی‏درنگ از گوشت گوساله کبابی آورد. (۶۹)

و چون دید که آنان به طعام دست دراز نمی‏کنند آنان را بیگانه شمرد و در حال از آن‌ها دلش متوحش و بیمناک گردید، آنان گفتند: مترس که ما فرستاده خدا به قوم لوط می‏باشیم. (۷۰)

و زن ابراهیم ایستاده بود که (از فرط شوق) متبسّم (یا حائض) گردید، پس ما آن زن را به فرزندی به نام اسحاق و سپس (فرزندش) یعقوب بشارت دادیم. (۷۱)

 زن گفت: ای وای! آیا می‏شود من بزایم با آن‌که پیری سالخورده‏ ام و شوهرم نیز مردی پیر و فرتوت است؟ این چیزی بسیار شگفت‏ انگیز است. (۷۲)

فرشتگان با او گفتند: آیا از کار خدا عجب داری؟ (عجب مدار) که رحمت و برکات خدا مخصوص شما اهل بیت است، زیرا خدا بسیار ستوده صفات و بزرگوار است. (۷۳)

وچون ابراهیم را وحشت از دل برفت و بشارت (فرزند) بیامد در آن حال برای خلاص قوم لوط با ما به گفتگو و التماس در آمد. (۷۴)
که همانا ابراهیم بسیار بردبار بود و بسیار دعا و تضرع داشت و بسیار مغفرت و آمرزش می‏طلبید. (۷۵)

 (خطاب شد) ای ابراهیم از این خواهش درگذر که هنگام حکم (قهر) الهی بر این قوم فرا رسیده و بر آن‌ها عذابی که حتمی است و بازگشت ندارد خواهد رسید. (۷۶)

سدوم و گمورا  شهرهای قوم لوط
بدترین گناه قوم لوط چه بود
برپایهٔ تورات این شهر به همراه ۴ شهر دیگر در کنار رود اردن (طرف شرقی اردن  و در جنوب کنعان و در کرانه دریای مرده جای داشته‌است. به دلیل گناه لواط مردمان شهر مورد عذاب الهی قرار گرفته و نابود می‌شوند. نام این شهرها عبارتند از ۱- سَدوم، ۲- عَمورة یا عَمّوراه ۳- صَبُوْیِیْم یا صِبّوعیم ۴- اَدمه ۵- بالَع، که بعداً آن را به علت کوچکی صَوْغَر یا صوغره نامیدند. شهر صوغر از عذاب در امان ماند، و لوط پس از هجرت از شهر سدوم به آن‌جا رهسپار شد.

در قرآن بی‌آنکه نامی از شهر سدوم برده شده‌باشد به داستان قوم لوط و نابودیشان پرداخته شده‌است.

در زبان‌های اروپایی واژگان   سدوم و سدومی  ( sodomie, sodo m)و مانند آن اشاره به آمیزش جنسی مقعدی یا قوانین و گناه مربوط به این رابطه از نام این شهر مشتق شده‌اند. در زبان عربی هم لواط از نام پیامبر این قوم، یعنی لوط مشتق گردیده‌است.


بدترین گناه

بر حسب آنچه که قرآن می گوید آنان یعنی مردم قوم لوط غیر از لواط به تجاوز جنسی نیز عادت داشتند . چنانکه در آیه زیر آمده است آنان وقتی فهمیدند که چهار جوان زیبا به خانه لوط آمده به در خانه لوط هجوم آورده و می خواستند آن چهار بظاهر جوان را بزور از خانه لوط و بر ای عمل لواط بیرون آورند و این تجاوز است . نه لواط که اغلب با رضایت فاعل و مفعول  و یا بخاطر پول صورت می گیرد .

فرشتگان عذاب به شهر لوط وارد می شوند

متن قرآن

و چون فرستادگان ما (فرشتگان قهر) به لوط وارد شدند به آمدن آنان پریشان خاطر و دلتنگ شد و گفت: این روز بسیار سختی است. (۷۷)
و (چون فرشتگان به صورت جوانان زیبا به خانه لوط درآمدند) قوم لوط به قصد عمل زشتی که در آن سابقه داشتند به سرعت به درگاه او وارد شدند، لوط به آن‌ها گفت: این دختران من (جنس زنان امتم که به منزله دختران منند) برای شما پاکیزه و نیکوترند، از خدا بترسید و مرا نزد مهمانانم خوار و سرشکسته مکنید، آیا در میان شما یک مرد رشید نیست؟ (۷۸)

 

قوم لوط گفتند: تو خود می‏دانی که ما را رغبت و میلی به آن دختران نیست و تو به خوبی می‏دانی که مطلب ما چیست. (۷۹)

لوط گفت: ای کاش مرا بر منع شما اقتداری بود یا (حالی که بر منعتان قدرت ندارم از شر شما) به رکن محکمی پناه می‏بردم. (۸۰)

 فرشتگان به لوط گفتند: ما رسولان پروردگار توایم و هرگز دست آزار قوم به تو نرسد، تو اهل بیت خود را در پاسی از شب از این دیار بیرون بر و از شما هیچ کس نباید وا بماند جز آن زن (کافر) تو که آن هم با قوم تو باید هلاک شود. همانا وعده عذاب صبحگاه است، آیا صبح نزدیک نیست؟! (۸۱)

چون فرمان (قهر) ما در رسید دیار آن قوم نابکار را ویران و زیر و زبر ساختیم و بر سر آن‌ها مرتب سنگ گل (هلاکت کننده) فرو ریختیم. (۸۲)

که آن سنگ‌ها از امر خدا نشاندار و معین بود و البته چنین هلاکتی از ظالمان عالم دور نخواهد بود. (۸۳)

(طبق مقاله ای که در مجله معروف فوربس به چاپ رسیده آثار باقیمانده مانند قطعات کوزه و ظروف از دوران زندگی در منطقه قوم لوط حکایت از یگ گرمای ناگهانی شدید  می دهد که همه چیز را ذوب کرده است. در ضمن وجود ذرات  زیرکونیم نشان از بر خورد یک شهابسنگ قوی و کوبنده با آن منطقه دارد. این مقاله به زبان انگلیسی در زیر آمده است.)

چون ابراهیم را وحشت از دل برفت و بشارت (فرزند) بیامد در آن حال برای خلاص قوم لوط با ما به گفتگو و التماس در آمد. (۷۴)

 

که همانا ابراهیم بسیار بردبار بود و بسیار دعا و تضرع داشت و بسیار مغفرت و آمرزش می‏طلبید. (۷۵)

(خطاب شد) ای ابراهیم از این خواهش درگذر که هنگام حکم (قهر) الهی بر این قوم فرا رسیده و بر آن‌ها عذابی که حتمی است و بازگشت ندارد خواهد رسید. (۷۶)

 و چون فرستادگان ما (فرشتگان قهر) به لوط وارد شدند به آمدن آنان پریشان خاطر و دلتنگ شد و گفت: این روز بسیار سختی است. (۷۷)

 

و (چون فرشتگان به صورت جوانان زیبا به خانه لوط درآمدند) قوم لوط به قصد عمل زشتی که در آن سابقه داشتند به سرعت به درگاه او وارد شدند، لوط به آن‌ها گفت: این دختران من (جنس زنان امتم که به منزله دختران منند) برای شما پاکیزه و نیکوترند، از خدا بترسید و مرا نزد مهمانانم خوار و سرشکسته مکنید، آیا در میان شما یک مرد رشید نیست؟ (۷۸)

 قوم لوط گفتند: تو خود می‏دانی که ما را رغبت و میلی به آن دختران نیست و تو به خوبی می‏دانی که مطلب ما چیست. (۷۹)

لوط گفت: ای کاش مرا بر منع شما اقتداری بود یا (حالی که بر منعتان قدرت ندارم از شر شما) به رکن محکمی پناه می‏بردم. (۸۰)

 فرشتگان به لوط گفتند: ما رسولان پروردگار توایم و هرگز دست آزار قوم به تو نرسد، تو اهل بیت خود را در پاسی از شب از این دیار بیرون بر و از شما هیچ کس نباید وا بماند جز آن زن (کافر) تو که آن هم با قوم تو باید هلاک شود. همانا وعده عذاب صبحگاه است، آیا صبح نزدیک نیست؟! (۸۱)

 چون فرمان (قهر) ما در رسید دیار آن قوم نابکار را ویران و زیر و زبر ساختیم و بر سر آن‌ها مرتب سنگ گل (هلاکت کننده) فرو ریختیم. (۸۲)

 که آن سنگ‌ها از امر خدا نشاندار و معین بود و البته چنین هلاکتی از ظالمان عالم دور نخواهد بود. (۸۳)



Forbes

Nov 29, 2018,01:50pm EST

Is The Biblical Destruction Of Sodom And Gomorrah Based On A Real-Life Impact Event?

David BressanContributor

Science

I deal with the rocky road to our modern understanding of earth


The Destruction of Sodom and Gomorrah, by John Martin, 1852. Image in public domain.

 J.MARTIN

Tall el-Hammam is the largest archaeological site in the Jordan valley. Discovered during quarrying operations for gravel, the site has been excavated as a joint project of the Trinity Southwest University and the Department of Antiquities of the Hashemite Kingdom of Jordan since 2005.

The region was occupied by humans for at least 2,500 years until around 1,700 BCE, when its farming settlements and cities were suddenly abandoned and people did not return to the region for 600 to 700 years. Tall el-Hammam was apparently destroyed, as the remains of mud-brick walls suggest. Pieces of pottery recovered and dated to the same time of the destruction of the city show evidence of intense heat. The outer layers of the vessels and other objects made from clay partially melted, forming a glassy coat.

At the annual meeting of the American Schools of Oriental Research, the researchers from Trinity Southwest University presented these findings, including a possible explanation. The researchers found zircon crystals in the glassy layer. Zircon is a mineral that can form under extremely high temperatures and pressure, as experienced during the impact of a celestial body on Earth. The researchers found also tiny glass beads on the site. Such spherules are known from other impact sites both on Earth and the Moon.

The spherules, they suggest, were created when an asteroid impact vaporized the ground and small droplets of molten rock fall back to Earth. This explanation of the destruction of  Tall el-Hammam by an impact poses an intriguing question, was the destruction of the mythological cities Sodom and Gomorrah, as described in the Bible by fire and brimstone, based on a real-life event? The identification of Tall el-Hammam as the mythological sites of Sodom and Gomorrah is based on the interpretation of some passages in the Bible, describing the land of Sodom as located in the fertile Jordan River plain in the southern region of the land of Canaan.

However, this identification is disputed, as many alternative sites have been proposed over time. The presumed destruction around 1,700 BCE also doesn't seem to fit the biblical chronology. Additionally, the geological evidence suggesting a catastrophic end of Tall el-Hammam remains controversial, .

particularly because there is no impact crater to be found.    to be found.


ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد