سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

کتابهای مقدس (قرآن)،: ذهن یا قلب و یا هردو؟


مغز ، ذهن و قلب

در یک مقاله اینترنتی  مطلبی خواندم  که در آن نوشته بود  اگر قرآن به مغز  اشاره نکرده در  عوض از واژه"  فواد "  استفاده کرده که با قلب در ارتباط است.

اتفاقا قران بیش از بیست بار از واژه " یعقلون"  و " تعقلون " و به همین تعداد از " "یتفکرون " استفاده نموده که با تعقل و تفکر سرو کار دارد.
اگر از عر بهای بی سواد همان زمان هم می پرسیدید که شما با کمک چه جیزی  تفکر و تعقل می کنید و می اندیشید مسلما آنها می گفتند با ذهن و مغزمان فکر می کنیم و می اندیشیم. یعنی وجود ذهن و مغز  بدیهی بوده است.

قرآن

-"و آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است به سود شما تسخیر  کرد همه از اوست قطعا در این   ان  براى مردمى که تفکر می کنندنشانه‏ هایى است ."

  سوره جاثیه آیه ۱۳


وقتی سخن از تفکر به میان می آید هر انسانی حتی تحصیل ناکرده می داند که تفکر و اندیشیدن در مغز صورت می گیرد. و هیچ دلیلی وجود ندارد که حتما با ید در این آیه گفته می شد...و مردمی که با مغز خود می اندیشیدند.


قرآن 

-" از نشانه‏ هاى او اینکه از نوع  خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنان  آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد،  آرى در این انر   براى مردمى که تفکر می کنند  قطعا نشانه‏ هایى است."

سوره روم  آیه ۲۱


 یک نتیجه دیگر از این آیه علت خلق زن است که قرآن آن را مایه "آرامش" زندگی است و مرد در کنار زن چه مادر و چه همسر آرامش می یابد. و دیگر این که بر خلاف کتاب عهد عتیق انجیل که می گوید زن از دنده چپ مرد خلق شده، قرآن   می گوید که زن از همان نوعی خلق شده که مرد خلق شده است.

قرآن 

-"و از نشانه‏ هاى  وجود و کار های او  این است که برق را براى شما بیآور(برقی در آسمان زده می شود)  و امیدبخش مى ‏نمایاند و از آسمان به تدریج آبى فرو مى‏ فرستد که به وسیله آن زمین را پس از مرگش زنده مى‏ گرداند در این  هم  براى مردمى که تعقل مى کنند قطعا نشانه‏ هایى است "

سوره روم آیه ۲۴


اما در باره فواد

قرآن

-"از آنچه که هیچ علمى بدان ندارى، پیروى مکن  چرا که گوش و چشم و فواد(دل و یا قلب)از همگى آن ها   پرسیده مى‏شوند."


آیه ۳۶ سوره اسراء

-" آنچه چشم دید قلب تکذیب نکرد. "
آیه ۱۱ سوره نجم


فواد بیشتر معنی " قلب" را می دهد و با اموری در ارتباط است که ما در زبان روز مره از آن با اصطلاحاتی  نام می بریم مانند؛ به قلبم نشست، قلبا راضی نبود، قلب مرا آتش زد. ..



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد