سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سوره شعراء :تمدن گمشده عاد چگونه از دل خاک بیرون اورده شد؟

سوره شعراء چهل و هفتمین سوره بر حسب نزول

آیات ۱۲۲ الی ۱۴۰

"تمدن گمشده قوم عاد پس از قرنها از دل خاک بیرون اورده شد.
قوم عاد نیز رسولان خدا را تکذیب کردند. (۱۲۳)
هنگامی که مهربان برادرشان هود به آن‌ها گفت: آیا متقی و خدا ترس نمی‏شوید؟ (۱۲۴)
 من برای شما پیغمبری بسیار (خیر خواه و) امینم. (۱۲۵)
 پس از خدا بترسید و راه اطاعت من پیش گیرید. (۱۲۶)
 و من از شما اجری برای رسالت نمی‏خواهم و چشم پاداش جز به خدای عالم ندارم. (۱۲۷)
 آیا بنا می‏کنید به هر سرزمین مرتفع عمارت و کاخ برای آن‌که به بازی عالم سرگرم شوید (و از یاد خدا غافل مانید)؟ (۱۲۸)
و عمارت‌های محکم بنا می‏کنید به امید آن‌که در آن عمارات عمر ابد کنید؟ (۱۲۹)
و چون (به ظلم و بیداد خلق) دست گشایید کمال قساوت و خشم کار بندید؟ (۱۳۰)
پس از خدا بترسید و مرا اطاعت کنید. (۱۳۱)
و بترسید از آن خدایی که شما را به آن‌چه خود می‏دانید مدد و قوت بخشید. (۱۳۲)
 مدد بخشید شما را به خلق چهارپایان و فرزندان. (۱۳۳)
و نیز مدد بخشید شما را به ایجاد باغ‌ها و چشمه‏های آب. (۱۳۴)
همانا من از عذاب روز بزرگ قیامت بر شما می‏ترسم. (۱۳۵)
 گفتند: تو این همه وعظ و نصیحت کنی یا هیچ نکنی به حال ما یکسان است. (۱۳۶)
 این (مسأله حیات و موت کار طبیعت و خوی جهان و) سرنوشت همه‌ی پیشینیان است. (۱۳۷)
 و ما هرگز (پس از مرگ دیگر زنده نمی‏شویم و هرگز قیامت و ثواب و) عقابی نخواهیم داشت. (۱۳۸)
الغرض، رسول حق را تکذیب کردند و ما هم آنان را هلاک گردانیدیم، همانا در این (هلاک قوم عاد) آیت عبرتی است، و بیشتر آن‌ها ایمان نیاوردند. (۱۳۹)
و همانا خدای تو بسیار مقتدر و مهربان است. (۱۴۰)


شرح
علت نابودی قوم عاد در آیه ۱۳۰ این سوره بیرحمی و قساوت و ظلم و بیداد گری بوده است. ویژگی بزرگ تمدن آنان ساختن ساختمانهای بلند بر روی سرزمین  های مرتفع و ایجاد برجهای بلند بوده است ! البته با توجه بوجود همین بر جهای بلند و آدرسی که قرآن داده بود گروه امریکایی نیکلاس کلاپ و دکتر زرین موفق شدند پس از دو یا سه  هزار سال ساختمانها و البته گنجهای مدفون شده تمدن قوم عاد را از دل خاک بیرون بیاورند.
تاریخ
قوم عاد در سرزمین احقاف زندگی می‌کردند و مشهور به ساکنان ارم بودند. داستان زندگی این قوم تنها در قرآن کریم آمده است و در کتب آسمانی گذشته از آن خبری نیست؛ از این‌رو، تا سال‌ها گمان می‌کردند که سرگذشت قوم عاد افسانه‌ای بیش نیست و برخی معتقد بودند پیامبر آن را از افسانه بطلمیوسی گرفته است. 

امروزه محققان به اطلاعات مفیدی در این باره دست یافته‌اند که اعجاز قرآن را به اثبات می‌رساند و نشان می‌دهد که آنچه در قرآن آمده، مطابق حقیقت و حکایت از واقعیت دارد. پس از سال‌ها تحقیق و بررسی، سرانجام آثار به جا مانده از سرزمین قوم عاد، توسط گروه تحقیقاتی نیکلاس کلاب، دانشمند اروپایی، با استفاده از آیات قرآن در عمان کشف شد. یافته‌های باستان‌شناسان و اکتشافات اخیر با آنچه در قرآن کریم آمده است، مطابقت کامل دارد. اکتشافاتی همچون کشف برج‌های بلند، باقی ماندن خانه‌های قوم عاد، کشف محل سکونت قوم عاد، و مدفون شدن سرزمین عاد در زیر لایه‌های شنی و رملی. از مواردی است که در نوشتار حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.


بر ترام توماس انگلیسی
نخستین کسی که بطور جدی به عمان و یمن بر ای یافتن شهر گمشده عاد و بهشت گمشده یا ارم عاد دست بکار شد یک انگلیسی لجوج و سرخت بود که سالها در منطقه بسر برد با بدویان محلی دوست شد و تو انست جاده ای را که در دل بیابان به سرزمین نابود شده عاد می رسید پیدا کند.


ولی توماس بعلت بیماری نتولنست را ه را ادامه دهد و بعد ها دست نوشته های او به دست یک مستند ساز هالیودی بنام نیکلاس کلاپ رسید و بیشترین و مهمترین مدرک او گزارش قرآن بود و یک نقشه از دوران بطلمیوس یونانی .
نیکلاس کلاپ مدتها بدنبال یافتن مدارک بود و سر انجام از ناسا در خوایت کمک کرد . آنها قبول کردند و فضای پیمای شاتل در یکی از ماموریت های خود از منطقه قدیمی احقاف در سرزمین های عربی نقشه برداری نمود و این نقشه در مرکز بزرگ نمایی ناسا مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام راه گمشده به اوبار، یا شهر ارم ، و یا سرزمین بر جهای عاد و یا ارم ذات العماد طبق انچه که می گوید مشخص گردید.

با کپی پیست می توانید مصاحبه با دکتر زرین و نقشه ناسا از این منطقه را مشاهده کنید.

https://photojournal.jpl.nasa.gov/catalog/PIA01302

https://www.pbs.org/wgbh/nova/ubar/zarins/

اشکانیان نیز د زمان وقوع بلا در منطقه عاد حضور داشتند.

NOVA: Does this means the Ubarites were Parthian?

JZ: No, it just mean that the Parthians were one of their clients. The Parthians were contemporaries of the Ubarites and dominated what is today northern Oman from across Mesopotamia and Iran—and they also exerted some influence on northwest India, as well. We were surprised to find this Parthian pottery at the Shisur site because, originally, we thought that the Ubarites would be allied with the West. But upon excavation, it looks like most of the pottery wares have an eastern orientation.

NOVA: What's the significance of this?

JZ: Traditionally speaking, most people think of the Roman and Greek influence as coming from the south Arabian city states. And this western influence is what's been assumed to have controlled the incense trade, because the west is where most of our historical sources come from. But when we got down to the nitty gritty and actually excavated and surveyed, we discovered that assumption was erroneous. You kind of have to see Arabia as a buffer zone—half of Arabia belongs to the west and half of Arabia belongs to the east. And, in fact, Mesopotamia goes right ،down the middle. The Romans never conquered the Parthians, and so




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد