سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سیری در کتابهای مقدس(قرآن) (۸): نطرات مشاهیر غرب

اسلام و دیگران

گوته ولتر تولستوی و اسلام

 

نظر گوته  درباره قرآن

-سالیان درازى کشیشان از خدا بى خبر، ما را از پى بردن به حقایق قرآن مقدّس و عظمت آورنده آن دور نگه داشته اند اما هرقدر که ما قدم در جاده علم و دانش گذارده و پرده جهل و تعصبِ نا بجا را دریده ایم ، عظمت احکام مقدس اسلام که قرآن مجموعه آن است بُهت و حیرت عجیبى در ما ایحاد نموده است و به زودى این کتاب توصیف ناپذیر ، عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقى در علم و دانش جهان مى گذارد و در نتیجه ( قرآن ) جهان مدار مى گردد

نظر ولتر درباره قرآن و اسلام

-همه ادیان روى زمین با عوام فریبى و زبان بازى رواج یافته اند، به جز دین اسلام که از میان همه ساخته هاى دست بشر، تنها دین خدایى به نظر مى رسد، زیرا قوانین آن پس از قرنها هنوز در سراسر دنیا اجرا مى شود. 

-همه کتاب هایى را که تاکنون مسیحیان درباره مسلمانان نوشته اند باید بر آتش افکند

-آیین محمّد  نه تنها پرداخته شیطان و دور از موازین عقلى نیست، بلکه به دین مسیح بسیار نزدیک و از نظر تاریخى تکامل یافته تر از آن است

 

توماس کارلایل وقرآن کریم

-اما قرآن که کتاب مقدس دینى مسلمانان است، احترام آن در نزد پیروان خود بیشتر است از احترام انجیل در نزد مسیحیان، و جمال و رونق او همانا در زبان عربى فصیح، بیشتر تجلى دارد و اگر در نزد اروپائیان جلوه نداشته باشد بواسطه ى این است که ترجمه آن بغیر زبان عربى از  است.

 

گوستاو لوبون و اسلام

ترقى حیرت انگیز اسلام و اشاعه و انتشار قرآن دسته مخالف را بحیرت انداخته در بیان فلسفه آن چنین گفته اند : اسلام چون باب شهوات و لذات نفسانى را باز گذاشته لهذا رغبت عوام بطرف آن زیاد شده و دیگر ، مذهب مزبور به زور شمشیر اشاعه یافته است لیکن به آسانى مى توان ثابت کرد که این تصور بکلى باطل و بى اساس است . فقط از مطالعه قرآن معلوم مى شود که سختى و فشار تعلیمات اخلاقى قرآن کمتر از سایر کتب آسمانى نیست . و البته قرآن تعدد زوجات را اجازه داده است ولى باید دانست که رسم مزبور قبل از اسلام هم در میان ملل مشرق معمول بوده و این تجویز قرآن چیز تازه اى را براى آنها نیاورده

لئو تولستوى

 جاى هیچگونه شبهه و تردید نیست که پیامبر اسلام از بزرگان مصلحین دنیااست، آن هم مصلحى که به جامعه بشریت خدمات شایانى کرده است و این فخر و مباهات براى او بس است که یک ملت خون ریز و وحشى را از چنگال اهریمنان عادات زشت و شنیع برهانید و راه ترقى را بر روى آنان بازکرد و حال آن که هر مرد عادى نمى تواند به چنین کار شگرفى اقدام کند و نتیجه بگیرد .بنابر این شخص شخیص پیامبر اسلام، سزاوار همه گونه احترام و اکرام مى باشد شریعت پیامبر اسلام به علت توافق آن باعقل و حکمت در آینده عالم گیر خواهد شد

 

توماس کارلایل وپیامبر اسلام

دشمنان اگر به نظر حقیقت بنگرند خواهند فهمید در نفس این مرد بزرگ افکارى فوق طمع و دنیوى و جاه و سلطنت وجود داشت

سیری در کتابهای مقدس ۷(قرآن): نظر مشاهیر غرب

اسلام و دیگران

گوته ولتر تولستوی و اسلام

 

نظر گوته  درباره قرآن

-سالیان درازى کشیشان از خدا بى خبر، ما را از پى بردن به حقایق قرآن مقدّس و عظمت آورنده آن دور نگه داشته اند اما هرقدر که ما قدم در جاده علم و دانش گذارده و پرده جهل و تعصبِ نا بجا را دریده ایم ، عظمت احکام مقدس اسلام که قرآن مجموعه آن است بُهت و حیرت عجیبى در ما ایحاد نموده است و به زودى این کتاب توصیف ناپذیر ، عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقى در علم و دانش جهان مى گذارد و در نتیجه ( قرآن ) جهان مدار مى گردد

نظر ولتر درباره قرآن و اسلام

-همه ادیان روى زمین با عوام فریبى و زبان بازى رواج یافته اند، به جز دین اسلام که از میان همه ساخته هاى دست بشر، تنها دین خدایى به نظر مى رسد، زیرا قوانین آن پس از قرنها هنوز در سراسر دنیا اجرا مى شود. 

-همه کتاب هایى را که تاکنون مسیحیان درباره مسلمانان نوشته اند باید بر آتش افکند

-آیین محمّد  نه تنها پرداخته شیطان و دور از موازین عقلى نیست، بلکه به دین مسیح بسیار نزدیک و از نظر تاریخى تکامل یافته تر از آن است

 

توماس کارلایل وقرآن کریم

-اما قرآن که کتاب مقدس دینى مسلمانان است، احترام آن در نزد پیروان خود بیشتر است از احترام انجیل در نزد مسیحیان، و جمال و رونق او همانا در زبان عربى فصیح، بیشتر تجلى دارد و اگر در نزد اروپائیان جلوه نداشته باشد بواسطه ى این است که ترجمه آن بغیر زبان عربى از  است.

 

گوستاو لوبون و اسلام

ترقى حیرت انگیز اسلام و اشاعه و انتشار قرآن دسته مخالف را بحیرت انداخته در بیان فلسفه آن چنین گفته اند : اسلام چون باب شهوات و لذات نفسانى را باز گذاشته لهذا رغبت عوام بطرف آن زیاد شده و دیگر ، مذهب مزبور به زور شمشیر اشاعه یافته است لیکن به آسانى مى توان ثابت کرد که این تصور بکلى باطل و بى اساس است . فقط از مطالعه قرآن معلوم مى شود که سختى و فشار تعلیمات اخلاقى قرآن کمتر از سایر کتب آسمانى نیست . و البته قرآن تعدد زوجات را اجازه داده است ولى باید دانست که رسم مزبور قبل از اسلام هم در میان ملل مشرق معمول بوده و این تجویز قرآن چیز تازه اى را براى آنها نیاورده

لئو تولستوى

 جاى هیچگونه شبهه و تردید نیست که پیامبر اسلام از بزرگان مصلحین دنیااست، آن هم مصلحى که به جامعه بشریت خدمات شایانى کرده است و این فخر و مباهات براى او بس است که یک ملت خون ریز و وحشى را از چنگال اهریمنان عادات زشت و شنیع برهانید و راه ترقى را بر روى آنان بازکرد و حال آن که هر مرد عادى نمى تواند به چنین کار شگرفى اقدام کند و نتیجه بگیرد .بنابر این شخص شخیص پیامبر اسلام، سزاوار همه گونه احترام و اکرام مى باشد شریعت پیامبر اسلام به علت توافق آن باعقل و حکمت در آینده عالم گیر خواهد شد

 

توماس کارلایل وپیامبر اسلام

دشمنان اگر به نظر حقیقت بنگرند خواهند فهمید در نفس این مرد بزرگ افکارى فوق طمع و دنیوى و جاه و سلطنت وجود داشت.

سیر ی در کتابهای آسمانی شماره ۷ قرآن : آینده انسان

قران و آینده انسان

آینده؟

هیچ چیز برای انسان مهمتر از این نیست که آینده خود آگاه شود.و برای کل بشر هیچ چیز مهمتر از پیشگویی و آگاهی از آینده انسان و جامعه بشری نمی باشد.محققان غربی نظریان خود را دارند.ازجمله !

دیوید هاروی (David Harvy) ارایه کننده نظریه «تراکم زمان و مکان» !
وضعیت تراکم زمان و مکان به جهانی منجر گشته است که در آن هر روز و هر لحظه بخشهاای بیشتری از جهان درون یک نظام ارتباطی جهانی قرار می‏گیرند. و دیگر این که چنین وضعیتی حتما به گسستن پیوند با گذشته، سنّت، جماعت و هویّت‏ های جمعی صورت گرفته و بصورت فرایندی مستمر در سرمایه‏ داری یا تجدّد و تضعیف دین می‏ نجامد.

رونالد رابرتسون (Ronald Robertso) ارائه کننده نظریه فرهنگ جهانی و تشدید آگاهی!
جهانی شدن را فرایندی است که منجر به تشدید و تعمیق آگاهی جهانی می‏شود...و جهانی شدن متضمّن دو معناست: یکی پیوستگی و ارتباط، و دیگری آگاهی و درک نسبت به اینکه انسان‏ها در مجموع در مکان واحدی به نام جهان زندگی می‏کنند .ضمنا فرهنگ نیز حایز اهمیت است. دیگر آنکه موضوعاتی همچون نهادینه شدن جهانی اندیشه حقوق بشر، اطلاع از تهدیدات ناشی از تخریب محیط زیست، خطر وقوع جنگ‏ های هسته ای و بیماری ایدز برای نوع بشر نیز روز بروز مورد توجه قرار می گیرد.
جهانی شدن متضمّن گسترش انتظارات مربوط به هویّت است و همپای خودآگاهی‏های تمدنی،قومی،ملّی، محلّی و فردی در حال رشد است.اگر ما رویکردی فرهنگی به جهانی شدن داشته باشیم باید دین را یکی از مؤلّفه‏های مهم جهانی شدن تلقّی کنیم... جهان از وضعیت «در خود» به «برای خود» در حال حرکت است ...به نظر میرسد برای مجموعه‏ای از این مسائل، درست مثل گسترش پدیده دین، مستلزم توجه به مسائل جهانی به مثابه یک کل واحد است.

مالکوم واترز 
" فرایندی اجتماعی در حال وقوع است، که در آن قید و بندهای جغرافیایی که بر روابط اجتماعی و فرهنگی سایه افکنده‏اند، از بین می‏رود و مردم به طور فزاینده‏ای از کاهش این قید و بندها آگاه می‏شوند....در دنیای جهانی شده، یک تک جامعه و تک فرهنگ در سراسر کره زمین مستقر خواهد شد. چنین جامعه و فرهنگی ممکن است جامعه هماهنگ و منسجمی نباشد، اگرچه ممکن است چنین نیز باشد. ..جهانی شدن زمانی اتفاق می‏افتد که فرهنگ جهانی شود... در واقع جهانی شدنِ معاصر واکنشی در مقابل جهانی شدن‏های دینی در گذشته تاریخ بشر است.


هانتینگتون ارئه کننده نظریه برخورد تمدنها
نوعی خلأ هویّت در جهان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد شکل گرفت که «خودآگاهی تمدنی» و تجدید حیات مذهبی به عنوان وسیله‏ای برای پر کردن آن خلأ شروع به رشد کردند... تمدن‏ها با تاریخ، زبان، فرهنگ، سنّت و از همه مهم‏تر، دین از یکدیگر متمایز می‏شوند...مذهب حتی پیش از قومیت، افراد را از هم متمایز می‏کند. ..یک نفر می‏تواند نیمه فرانسوی و نیمه عربی باشد و حتی تابعیت مضاعف داشته باشد، ولی نیمه مسیحی و نیمه مسلمان بودن بسیار دشوار است.

ماسیمو انترورین 
، من و بیشتر همکاران من در مطالعات مذهب فکر می کنیم که آینده مذهب، به ویژه مذهب جدید، را در بیست سال آینده، چه به صورت سازمان‏یافته و چه به صورت غیرسازمان یافته، پیش رونده می‏بینم. مذهب در رسانه های جمعی قویتر از آنچه اکنون هست، حضور خواهد یافت. ..دستگاه رسانه ممکن است رشد ناب را پرتوافکنی کند و در مذاهب بنیادگرا و محافظه کار، با توجه به تنوّع آنها، برخی مذاهب جدید یا کهنسال ، مثل مورمون یا «گواهان یهوه»، احتمالاً چنان رشد پیدا کنند که جزء جریان اصلی قرار بگیرند. گرچه ممکن است برخی از مذاهب پیروان خود را از دست بدهند، اما این عده درصد کوچکی از کل جمعیت خواهند بود و مذاهب دیگری ظاهر خواهند شد.
منبع!آینده دینی جهان از منظر جامعه شناختی نویسنده : حسن خیرى چاپ در !معرفت ۱۳۸۷ شماره ۱۲۷

اما قرآن و سایر کتابهای مقدس نظر ات خود رادارند!

قرآن می گوید!
۱-در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.)آیه ۱۰۵ سوره انبیاء)

۲-خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏ اند وعده داده است که حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد همان گونه که کسانى را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد و آن دینى را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنى مبدل گرداند [تا] مرا عبادت کنند و چیزى را با من شریک نگردانند و هر کس پس از آن به کفر گراید آنانند که نافرمانند (آیه ۵۵ سوره نور).

۳-اگر به شما آسیبى رسیده آن قوم را نیز آسیبى نظیر آن رسید و ما این روزها[ى شکست و پیروزى] را میان مردم به نوبت می گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند کسانى را که [واقعا] ایمان آورده‏ معلوم بدارد و از میان شما گواهانى بگیرد و خداوند ستمکاران را دوست نمى دارد (آیه ۱۴۰ سوره آل عمران)

-۴اراده و مشیت ما به پیروزى پیامبران تعلق گرفته است، آنان کمک شدگان هستند و سپاه ما (سپاه توحید) پیروز است». آیات ۱۷۱ تا ۱۷۲ سوره صافات


-۵خدا مقرر کرده است که حتما من و فرستادگانم چیره خواهیم گردید آرى خدا نیرومند شکست‏ ناپذیر است (آیه ۲۱ سوره مجادله)

سیری در کتابهای مقدس ۶ (قرآن): دعاهای پیامبران(۱)

مائده آسمانی

عیسی مسیح خطاب به یهودیان اعلام نمود که کدامیک از آنان او را در مسیر  الهی  یاری خواهند نمود ...و  تنها حواریون بودند که به او پاسخ مثبت داده و گفتند ما یاوران الهی هستیم.

ولی بنی اسرائیل از ا خواستند که خداوند برای آنان از آسمان مائده ای و غذایی نازل کند تا به او ایمان بیاورند.
و عیسی مسیح دست به جانب آسمان برداشته و از خداوند در خواست مائده آسمانی نمود:
 
اللّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عِیداً لاِءَ وَّ لِنا وَآخِرِنا وَآیَةً مِنْکَ وَارْزُقْنا وَأَنْتَ خَیْرُ الرّازِقِینَ؛ 


بارالها، پروردگارا! برما مائده آسمانی فرو فرست تا برای اول و آخر ما عید شود، و نشانه ای از تو باشد، و ما را روزی ده که تو بهترین روزی دهندگانی.

 س مائده آیه ۱۱۴

 خداوند در پاسخ فرمود: «من آن را بر شما فرو می فرستم، هر کدام از شما، پس از این معجزه باز هم کفر ورزد او را به گونه ای عذاب کنم که هیچ کس از جهانیان را بدان گونه عذاب نکنم.»

اهل معنی و عرفان براین باورند که انسان زمانی باید در خواست مائده آسمانی کند که ارزش آنرا بداند و یا آن که به مقامی برسد و در افق فکری قرار گیرد که مائده آسمانی به امر خداوند بر او نازل شود .

دیگر آنکه هیچ مائده و غذایی بهتر از دانایی و علم نیست که هم چون نوری از جانب خداوند به قلب بشر افاضه شود.
آندره ژید نویسنده مشهور فرانسوی کتابی نوشته بنام مایده های زمینی و صفحه اول کتابش را با آیه ای که د ر بالا ذکر شد مزین ساخته است‌


ادامه دارد...

سیری در کتابهای مقدس ۶ (قرآن): سومین سوره بر حسب تاریخ نزول

مزمل  سومین سوره برحسب تاریخ نزول

محل نزول مکه


به نام خداوند بخشنده مهربان

الا ای رسولی که در جامه  خفته‌ای. (۱)

شب را   برخیز مگر کمی. (۲)

که نصف یا چیزی کمتر از نصف باشد . (۳)

یا چیزی بر نصف بیفزا و به تلاوت آیات قرآن با توجه کامل مشغول باش. (۴)

ما کلام بسیار سنگین را بر تو القا می‌کنیم. (۵)

البته نماز شب بهترین شاهد اخلاص و صفای قلب و دعوی صدق ایمان است. (۶)

تو را روز روشن وقت کافی و فرصت وسیع است. (۷)

و  نام خدا را یاد کن و به کلی از غیر او علاقه ببر و به او پرداز. (۸)

همان خدای مشرق و مغرب عالم که جز او هیچ خدایی نیست او را بر خود وکیل و نگهبان اختیار کن. (۹)

و بر طعن و یاوه‌گویی کافران و مکذّبان صبور و شکیبا باش و به طرزی نیکو  از آنان دوری گزین. (۱۰)

و کار آن کافران مغرور نعمت و مال  را به من واگذار و اندک زمانی به آنها مهلت ده . (۱۱)

که البته نزد ما غل و زنجیر عذاب و آتش دوزخ مهیّاست. (۱۲)

و طعامی که گلوگیر آنها می‌شود و عذاب دردناک بر آنهاست. (۱۳)

آن روزی که زمین و کوهها به لرزه درآید و کوهها تلّ ریگی شود و چون موج روان گردد. (۱۴)

ما برای شما  رسولی فرستادیم که شاهد اعمال شماست چنانکه بر فرعون هم رسول فرستادیم. (۱۵)

تا فرعون نافرمانی آن رسول کرد ما هم او را به قهر و انتقام سخت بگرفتیم. (۱۶)

پس اگر کافر شوید چگونه نجات یابید در روزی که کودک از هول و سختی آن پیر شود؟ (۱۷)

و آسمان از وحشت آن شکافته شود و وعده الهی به وقوع انجامد. (۱۸)

این آیات (قرآن) برای تذکر و یادآوری فرستاده شد تا هر که بخواهد راهی به سوی خدای خود پیش گیرد. (۱۹)

خدا به حال تو آگاه است که تو و جمعی هم از آنان که با تواند (اغلب) نزدیک دو ثلث یا نصف یا (لا اقل) ثلث شب را همیشه به طاعت و نماز می‌پردازید، و خدا (گردش) شب و روز را مقدّر می‌کند، خدا می‌داند که شما هرگز تمام ساعات شب را (به عبادت) ضبط نخواهید کرد لذا از شما (اوقات خواب و کارهای دیگر را) در گذشت تا هر چه (از شب را بی‌مشقت و) آسان است به تلاوت قرآن پردازید. خدا بر احوال شما آگاه است که برخی مریض و ناتوانند و برخی به سفر از کرم خدا روزی می‌طلبند و برخی در راه خدا به جنگ و جهاد مشغولند، پس در هر حال آنچه میسّر و آسان باشد به قرائت قرآن پردازید و نماز به پا دارید و زکات مالتان (به فقیران) بدهید و به خدا قرض نیکو دهید (یعنی برای خدا به محتاجان احسان کنید و قرض الحسنه دهید)، و هر عمل نیک برای آخرت خود پیش فرستید (پاداش) آن را البته نزد خدا بیابید و آن اجر و ثواب آخرت (که بهشت ابد است، از متاع دنیا) بسی بهتر و بزرگتر است، و دایم از خدا آمرزش طلبید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۰)


شرح

سوره مزمل سومین سوره نازل شده بر پیامبر است که جمعا بیست آیه را شامل می شود. ده آیه از این بیست آیه به خود پیامبر اختصاص دارد که از و خواسته شده لحاف و بستر را ترک کند و به خواندن قرآن و انجام نماز شب بپردازد و با خداوند مناجات کند.

به پیامبر گفته می شود که سخنانی و ایاتی سنگین بر او نازل خواهند شد.

هم چنین به پیامبر گفته می شود که در مقابل مخالفان و دشمنان صبر کند.

از قیامت نیز سخن می رود. از سرنوشت فرعون نیز یادی می گردد که پیامبر خدا موسی را انکار کرد و مورد غضب خدا قرار گرفت.

هم چنین به پیامبر گفته می شود که خداوند از عبادت او و هم دینان او در شبانگاه آگاهی دارد. به همگان توصیه می شود که بقدر میسر قرآن را قرائت کنند.

انجام نماز، قرائت قران و پرداخت زکات خواسته می شود.

این دستور شبانه و بیداری شب به این میزان سنگین فقط اختصاص به پیامبر دارد. 


ادامه دارد...