سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

گزارش اسبان تیزتک و فرمانده هوشمند

سوره و العادیات

بنام خداوند بخشاینده مهربان

قسم به دوندگان تیز تک. (۱)

که در تاختن بر سنگ آتش افروزند. (۲)

و صبحگاه  هجوم می برند. (۳)

و گرد و غبار برانگیختند. (۴)

وسپاه دشمن را به تمام  در میان گرفتند. (۵)

انسان نسبت به پروردگارش   ناسپاس است. (۶)

خدا  بر این ناسپاسی گواهی خواهد داد. (۷)

و هم او(انسان) بر حب مال دنیا سخت فریفته و بخیل است. (۸)

آدمی نمیداند که روزی از قبر ها برانگیخته میشود. (۹)

و آنچه در دلها پنهان است همه را پدیدار میسازد. (۱۰)

محققا آنروز پروردگار از کردارشان کاملا آگاه است. (۱۱)

تاریخچه یک سوره:

سریه ذات السلاسل در سال هشتم  هجرت و بعد از   جنگ خیبر و قبل از فتح مکه بوده‌است. 

در این زمان و در یک روز مرد عربی نزد محمد ، پیامبر اسلام نشست و گفت: می‌خواهم تو را نصیحت کنم! محمد پرسید: نصیحت تو چیست؟ گفت : گروهی از اعراب در وادی «رمل» اجتماع کرده می‌خواهند به شما در مدینه شبیخون بزنند، سپس خصوصیات آنان را برای محمد توضیح داد.

محمد دستور داد مردم در مسجد  جمع شدند. آنگاه به منبر رفته آن خبر را به مردم داد جماعتی از اهل  «صفه» به پا خاسته گفتند: ما را به جنگ بفرست، محمد از روی قرعه هشتاد نفر انتخاب کرد و به فرماندهی ابوبکر فرستاد، و فرمود: نزد بنی سلیم برو.

ابوبکر حرکت کرد و نزد آنان که در دره‌ای بودند رفت، آنان که در میان درختان و سنگ‌ها کمین کرده بودند، حمله کردند و چند تن از مسلمانان را کشتند و بقیه برگشتند. 

روز بعد عمر رفت و او نیز شکست خورد.

 برای سومین بار عمروعاص نیز  به فرماندهی رفت و شکست خورد و برگشت. 

محمد که چنان دید علی بن ابی طالب را طلبید و پرچم جنگ را به او داد؛ و در حق او دعا کرد و وی را به جنگ روانه ساخت.

 علی لشکر را برداشت و راه عراق را پیش گرفت. لشکریان از راه سختی می‌گذشتند و تنها شب حرکت می‌کردند و روزها استراحت می‌نمودند. 

عمرو عاص که در لشکر بود به تحریک مسلمانان می‌پرداخت و کارشکنی می‌کرد؛ و مسلمانان را می‌ترسانید، و ابوبکر و عمر را برای قانع کردن علی فرستاد، ولی وی به هیچ‌کدام اعتنایی نکرد و راه خود را ادامه داد. 

عمرو عاص که با مخالفت شدید سربازان اسلام روبرو گردید تسلیم شد. 

بدین ترتیب در همانجایی که علی دستور داد ماندند.

 چون نزدیکیهای سپیده صبح شد، علی دستور حمله صادر کرد، مسلمانان از هر سو به دشمنان حمله کردند، اعراب بنی سلیم تا خواستند به خود آیند شکست خوردند و مسلمانان بر آنان پیروز شدند.

 بدین ترتیب بود که  در باره  این پیروزی آیات سوره عادیات نازل گردید.

پس از نبر د لشگر یان پیروز به مدینه بازگشتند و  محمد با مسلمانان به استقبال علی آمدند.

 چشم علی که به محمد افتاد به احترام آن حضرت از اسب پیاده شد. محمد گفت: سوار شو که خدا و رسول از تو خشنودند. علی از خوشحالی گریان شد .


برخی  مورخان اهل سنت از این موضوع گزارشی نمی دهند، ولی محمد بن عبد الوهاب  بنیانگزار اصلی وهابیت در کتاب توحید خود فقط از یکی از اصحاب برگزیده پیامبر تمجید می کند و آن علی بن ابی طالب است .
عبدالوهاب می نویسد :  پیامبر پس از شکست دیگر صحابه در فرماندهی لشگر ی در یک جنگ و پس از سه روز علی ابن ابی طالب را به فرماندهی انتخاب آن لشگر انتخاب نمود که پیروز مندانه باز گشت.
 این در حالی بود که یک روز پیش از انتخاب علی به فرماندهی لشگر، پیامبر به یارانش گفته بود: فردا پر چم را به کسی خواهم داد که خدا و رسول او را دوست دارند و او نیز خدا و رسول را دوست دارد.

نتیجه:
1-  این دشمنان بودند که طرح حمله و قتل پیامبر و یاران اورا طراحی نموده و آماده حمله بودند. بنابر این مقابله در برابر ایشان از ضروریات حتمی بود.
2-علی ابن ابی طالب با سرعت مورد تمجید در آیات نخست این سوره، لشگر مسلمانان را از راهی دور تر و سختتر به محل استقرار دشمن هدایت کرد تا آنان نتوانند از حرکت لشگر مسلمانان اطلاعی بدست آورند. 
این هوشمندی و طرح جنگی علی ابن ابی طالب باعث پیروزی مسلمانان شد. طبق قانون جنگ فرماندهی پیروزی می شود که بهترین نقشه و پنهانی ترین طرح را برای شکست دشمن بکار برد. 
خود انسان معمولی نیز در زندگی و در برخی موارد برای رسیدن به موفقیت ممکن است راه سخت را انتخاب کند تا موفقیت حتمی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد