ادامه از نوشتار پبشین
گزارشی از ابن سلمه وجود دارد که می گوید ،وقتی از پیامبر پرسیدند:
چگونه به شما وحی می رسد؟
او پاسخ داد: وحی به دو نوع به من می رسد :
نوع اول: جبرییل آورنده وحی است و آنرا به من القاء می کند درست مانند آنکه انسانی مطلبی را به انسان دیگر القاء می کند. و این همان وحی است که برخی از آن فراموش می شود.
نوع دیگر وحی است که بصورت ندایی به قلب من می رسد و این نوع وحی فراموش نمی شود.
قران در سه مورد به جبرییل اشاره کرده است و در آیه زیر نوعی از وحی را تعریف می کند که با نوع دوم وحی برشمرده فوف مطابقت دارد:
"بگو کسى که دشمن جبرئیل است در حقیقت دشمن خداست چرا که او به فرمان خدا قرآن را بر قلبت نازل کرده است در حالى که مؤید پیش از آن و هدایت و بشارتى براى مؤمنان است آیه (۹۷) سوره بقره
از پیشوای ششم گزارشی وجود دارد که می گوید:
"هنگامی که خداوند بنده ای از بندگان خود را در مقام پیامبری بر می گزیند آ رامش، وقار و اطمینان و ثبات فکری در او ایجاد می کند و بر این اساَ س هرگاه وحی صورت گیرد او می داند که از جانب پروردگار است،گویی او ناظر است و بعینه می بیند و در "وضعیت حق" قرار می گیرد که هیچ غبار و کدو رتی بر آن ننشسته و در اندیشه و عقل نبی هیچ اضطرابی وجود ندا رد."
گزارش دیگری از پیشوای ششم وجود داردکه در آن از او پر َسیده شده است: پیامبران چگونه پی میبرند که واقعا از جانب خدا به پیامبری بر گز یده شده اند؟
او پاسخ داده بود:
پرده ها از مقابل چشمانشان کنار می رود.
از صحابه پیامبر گزارش شده که به هنگام نزول وحی او سر به پایین می انداخت و همه همراهان او نیز به پیروی از پیامبر چنین می کردند.
منبع: معرفت قران
نوشته: استاد محمد هادی معرفت