پیامبران پیش از بعثت و بر انگیختگی به مقام پیامبری چه نوع باور و ایمانی داشتند. ؟
زرتشت
بر اساس آنچه که در کتاب دینکرد آمده که از مدارک دینى زرتشتی است، تولد زرتشت به این صورت بیان شده که چون براى تولد پیامبر سه جزء لازم می باشد که هر سه جزء لازم است منشاءِ آسمانى داشته باشند.
پس پیش از تولد زرتش اقداماتی در آسمان انجام شده که و بهترتیب عبارت بودند از:
-فره یزدانی(فره ایزدى عبارت که پارهاى نور یا نیرو است از طرف اهورامزدا در جسم مردان برگزیده وارد مىشود و باعث پیشرفت آنان می گردد و ، اگر آن فره از آنان دورشود دچار خسران و شکست مىگردند.)،
- روان و تن.زمانی که اهورامزدا اراده نمود تا پیامبر و برگزیدهاى براى راهنمائى مردمان برانگیزد، به اندیشهٔ شد.سپس از سپهر ششمین که مرکز روشنائى بىکرانه بود فره را برگرفت و به خورشیدو از خورشید به ماه و از ماه به ستارگان منتقل نمود تا پروردهشد.
پس از آن انتقال و پرورده شدن آن فره ایزدى از ستارگان به آتشگاه خاندان فراهیم منتقل گردید . در ان زمان همسر فراهیم ابستن فرزند بود و فره ایزدى به او منتقل کردید.
همسر فراهیم وضع حمل کرد و دخترى به دنیا آورد که او را دغدو نام نهادند.
از همان آٰغاز نشانههاى بزرگی در این دختر آشکار بود و انگاه که به سن ۱۵ سالگى رسید بر اثر حلول فرهایزدى چون خورشیدى درخشان بود و شب هنگام به سان چراغى پرفروغ مىدرخشید.
دیوان و دست نشاندگان اهریمن که از تولد زرتشت آگاهى داشتند و مىدانستند که با زایش این پیامبر هستى آنها به خطر خواهد افتاد، فراهیم را وسوسه کردند که دختر او دغدو با جادوان رابطه و پیوندى برقرار کرده موجب تباهى او مىشود.
فراهیم که خود نیز از درخشندگى و شگفتی دختر به ترس افتاده بود او را به قبیلهٔ سپیتمان برده و به رئیس آن قبیله سپرد که از دوستانش بود
رئیس قبیله که آثار نجابت و بزرگى را در سیماى آن دختر جوان دید، وى را در خانواده به گرمى پذیرا شد.
در این هنگام علاقه و محبتى میان پوروشسپ پسر رئیس قبیله و دغدو ایجاد شد که منجر به ازدواج آنها گردید.
-جزءِ دوم، روان زرتشت است که اهورامزدا آن را بسان ایزدان بیافرید. روان زرتشت پیش از آنکه به این جهان خاکى بیاید در جهان بالا مىزیست. چون هنگام زادن زرتشت فرا رسید، بهمن و اردیبهشت که دو تن از ایزدان والا مقام بودند، ساقهاى از گیاه مقدس هوم را تهیه کرده روان زرتشت را در آن قرار دادند. پوروشسپ در صحرا به آن گیاه هدایت شد و آنرا برداشته به خانه برد و به این ترتیب روان زرتشت نیز از جایگاه آسمانى او به زمین منتقل شد.
تن-اینک هنگام آن بود که جزءِ سوم از اجزاءِ سه گانه فراهم شود که تن او بود. فراهم کردن پیکر بهعهدهٔ دو ایزد دیگر بهنامهاى امرداد و خرداد محول شد. خرداد ایزد آب و امرداد ایزد گیاهان در آسمان کار خود را انجام دادند و با ریزش باران، آنرا به زمین منتقل ساختند.
مایه تن زرتشت به این ترتیب در دل گیاهان جاى گرفت، گیاهان روئیدند و پروشسپ با راهنمائى خرداد و امرداد شش گاو خود را براى چرا به صحرا برد. گاوها گیاهى را که حامل مایهٔ زرتشت بود خوردند. سپس دغدو شیر گاوان را دوشید و پوروشسپ شاخهٔ مقدس هوم را که خشک شده بود سائیده داخل شیر کرد و هر دو از آن شیر خوردند.
به این گونه دغدو که فره ایزدى زرتشت را در خود داشت، روان و مایهٔ تن او را نیز در وجود خود گرد آورد و اندکى نگذشت که زرتشت متولد شد.
نتیجه : همان گونه که گفته شد بر اساس اعتقادات زرتشتی پیامبر دارای فره ایزدی و روح و روانی الهی است که حتی پیش از آفرینش گوهر وجود او مورد نظر پروردگار است و او وجودی و موجودی آسمانی تلقی می گردد.او از همان آغاز پیدایش یک قدیس است.
ادیان ابراهیمی
نوح
انجیل عهد عتیق
این است پیدایش نوح. نوح مردی عادل بود، و در عصر خود کامل. و نوح با خدا راه میرفت.
و خداوند به نوح گفت: «تو و تمامی اهل خانهات به کشتی در آیید، زیرا تو را در این عصر به حضور خود عادل دیدم.
ادامه دارد..